מרחיבים שוליים 3- הרצאות למורים ומורות לתיאטרון במגמות

אחרי שני סבבים מוצלחים שמחים לפתוח את סדרה נוספת של מפגשים! 


מרחיבים שוליים, ביוזמת אי"ב – ארגון יוצרים עצמאים בתיאטרון ובאמנות המופע, הוא פרויקט שיצרנו במיוחד עבור מורות ומורים במגמות תיאטרון. כל הרצאה או סדנה מונחית על-ידי יוצר/ת עצמאית מתחום התיאטרון, ועוסקת בעשייה הבימתית ובמקורות ההשראה והמחקר שלו/ה. כל אחד מעולמו, כל אחת מנקודת מבטה. מטרתנו במפגשים אלה, להרחיב ולהעמיק את הדיאלוג בין קהילת המורים והמורות לבין יוצרות ויוצרים עצמאים, וליצור קשר עם התלמידים.ות שלכם: יוצרות ויוצרי העתיד, צופות וצופי העתיד. 


את הפרויקט  הזה התחלנו בתקופת הקורונה בזום. בחרנו להמשיך להשתמש בזום, על מנת לאפשר למורות ומורים מכל חלקי הארץ, לקחת חלק במפגשים בקלות. 

בכל מפגש יתקיימו שתי שיחות עם שני יוצרים שונים.

המפגשים יתקיימו ב-Zoom, ימי חמישי, בשעה 20:30. כל מפגש יחולק לשני חלקים של 45 דק', בכל חלק תתקיים שיחה עם יוצר/ת. סה"כ: שעה וחצי. ההשתתפות במחיר סמלי ובהרשמה מראש.

לשאלות: [email protected]

*ההרצאות יפתחו במינימום של 5 משתתפים.ות.

מצפים להיפגש וללמוד יחד. הצטרפו אלינו!



30.9 I יום חמישי, בשעה 20:30

תיאטרון חפצים. יוצרת: אביטל דבורי

מעברים ממציאות יומיומית לפנטזיה ובחזרה למציאות דרך חפצים

+

תיאטרון ווידאופוקוס על נקודת המבט של הקהל. יוצר: צבי סהר

מערכת היחסים שנרקמת בין הקהל לבין הדמות המצולמת


7.10 I יום חמישי, בשעה 20:30

נוף ילדות. יוצרת: חנה ואזנה

נעבור בחלונות ובמראות הביוגרפיה שלנו ונשתמש בהם ככלי ביטוי 

+

דימוי בימתי. יוצרת: אורלי רביניאן

על תהליך בחירה ובניה של דימויים בהצגת תאטרון


11.10 I יום רביעי, בשעה 20:30

מהארכיון לבמה. יוצרת: מאיה בואנוס

תהליך היצירה הייחודי לסוגה הדוקומנטרית

+

מסיפור למחזה. יוצרת: אלמה וייך

איך סיפור או מיתוס משמשים השראה ליצירה


28.10 I יום חמישי, בשעה 20:30

הליצן – הרואה והנראה. יוצרת: לימור יצחייק

מסע בין הטיפשות לפיוט בדמותו של הליצן

+

מיצירה ספרותית להצגת תאטרון. יוצר: אודי בן סעדיה

איך מעבדים יצירה ספרותית להצגת תיאטרון


להרשמה:


תיאטרון חפצים
אביטל דבורי

על האנשה וטרנספורמציה של חפצים, שפה המאפשרת יצירה חזותית עשירה ומגוונת, המפתחת ומגרה את דמיונו של הקהל. נלמד מעברים ממציאות יומיומית לפנטזיה ובחזרה למציאות דרך חפצים, ושימושים שונים ומגוונים של חפצים יומיומיים, המשרתים את העלילה והדמויות.

אביטל דבורי היא יוצרת עצמאית רב תחומית, בימאית, בובנאית וליצנית רפואית. בעלת תואר שני באומנות המופע עם התמחות בתאטרון פיזי ותאטרון בובות וגם תלמידת דוקטורט בחקר ליצנות רפואית. זכתה בפרסי תאטרון שונים עבור יצירותיה, המשלבות ז'אנרים שונים כמו קרקס, בובות, חפצים, טקסט, תנועה וליצנות.


תאטרון וידאופוקוס על נקודת המבט של הקהל
צבי סהר

שימוש בוידאו ובמצלמות במעגל סגור הוא צורה בסיסית בתיאטרון של ימינו. בסדנא הנוכחית נבדוק את מערכת היחסים שנרקמת בין הקהל לבין הדמות המצולמת, ולאלמנטים הנלווים להופעה הכפולה של הדמות – גם על הבמה וגם על המסך.

צבי סהר הוא המנהל האמנותי של אנסמבל עיתים ומפתח שפת התיאטרון PuppetCinema. במאי ההצגות "פתאום דפיקה בדלת", "הדרך לעין חרוד", "מתיא", "מסע בין חלמונים" ו "המפץ הגדול".


נוף ילדות
חנה ואזנה

הסדנא תעסוק בנופי הילדות האוטוביוגרפיים, הקולינריים והארכיטקטונים ובהקשרים הפוליטיים שלהם. נעבור בחלונות ובמראות הביוגרפיה שלנו באמצעות כתיבה, זכרון, שירה, ריח וטעם ונשתמש בהם ככלי ביטוי המחברים בין אישי ופוליטי בין גיאוגרפי לביוגרפי.

חנה ואזנה היא בימאית יוצרת, כותבת ומנחת קבוצות. עבודותיה מתמקדות בחיפוש של שפה תיאטרונית לשאלות ותכנים העוסקים בהצטלבות של זהות מזרחית-מגדר-ומעמד.


דימוי בימתי
אורלי רביניאן

דימוי בימתי מאפשר ליוצרת לתווך באופן ישיר ואפקטיבי את האמירה שלה לקהל ולזקק את מהות ההצגה בכל רגע. בסדנא נתבונן ונתנסה באופן פרקטי בתהליך בחירה ובניה של דימויים, באמצעות רפרנסים מתוך הטרילוגיה פוסטהום של הבמאית אורלי רביניאן.

אורלי רביניאן היא במאית ויוצרת תיאטרון הפועלת בישראל ובחו״ל. גוף העבודות האחרונות שלה – טרילוגית ״פוסטהום״ – כולל את ״טקס תה פרסי השתתפותי״ (פרפורמנס בלוקיישנים משתנים); עיבוד פמיניסטי ל-״האיש עם הפרח בפה״ מאת לואיג׳י פירנדלו (תמונע, תיאטרון יפו ותיאטרון חיפה); ו-״פרהסיה״ -מחזה מקורי (תמונע).


מהארכיון לבמה
מאיה בואנוס

בשלב מאד מוקדם הרגילו אותנו לחשוב שיצירה מתחילה מרגע אחד של השראה, אבל מה אם היא מעוגנת במחקר, דמות, חומרים ארכיונים או עדות שבמקרה נתקלנו בה? בסדנה נתמקד במציאת הסיפור ובתהליך היצירה הייחודי לסוגה הדוקומנטרית. דרך דוגמאות שונות מיצירתה של מאיה בואנוס נבין כיצד תיעוד יכול להפוך למופע ונתנסה באופנים שונים בהם הארכיון הופך למחזה.

מאיה בואנוס היא יוצרת, במאית ושחקנית. זוכת פרס רוזנבלום לשנת 2020. בוגרת החוג ללימודי התיאטרון באואניברסיטה העברית בירושלים ובוגרת תואר שני בהצטיינות במסלול שחקן-יוצר-חוקר באוניברסיטת תל אביב. כמו כן למדה משחק וקולנוע במכללת סנטה מוניקה שבלוס אנג'לס ולימודי משחק בבית צבי. חברה בקבוצת התיאטרון ׳חולות׳ בניהולו של ד"ר חן אלון ומייסדת האנסמבל ״Buenos אנסמבל״ הירושלמי המורכב משחקנים ומוזיקאים. לצד פועלה כיוצרת מקורית מכהנת בואנוס כמנהלת ומלווה אמנותית בפרויקטים רבים, וככתבת עבור עיתון ״מעריב״ ומגזין החדשות הפמיניסטי "פוליטיקלי קוראת".


מסיפור למחזה
אלמה וייך

מטקסט לדרמה. דרך הסיפור האישי והמיתוס התנכי, נבדוק איך השאלות המתעוררות בנו משמשות ליצירת דרמה מקורית. 

*אנא הצטיידו בנייר ומכשיר כתיבה.

אלמה וייך היא מחזאית, במאית, רכזת מגמת תיאטרון. הצגות שכתבה וביימה עולות בתיאטרון תמונע, קבוצת התיאטרון הירושלמי ועוד.


הליצן -"הרואה והנראה"
לימור יצחייק

מסע בין הטיפשות לפיוט בדמותו של הליצן. הליצן הוא דמות כמעט ערומה-חשופה – הוא הכי רואה והכי נראה. הוא רואה – רגיש נוכח בכל רגע ונשימה, והוא נראה – בחזותו, במבטו בהוויתו הבאה מנקודת מבטו הנאיבית הטיפשית – אינו יודע להסתיר את רגשותיו. במפגשנו נפגוש איכות זו, ונתרגל כיצד ניתן להשתמש בה בכל עבודה על כל דמות או מחזה.

לימור יצחייק היא שחקנית, ליצנית ויוצרת עצמאית. בוגרת הסטודיו ניסן נתיב  ת"א. בעשור האחרון מקדישה את יצירתה לעבודה על הליצן. מופיעה עם דמותה הליצנית "פרלה" בהצגות, מופעים ומסדרונות בית החולים.


מיצירה ספרותית להצגת תיאטרון
אודי בן סעדיה

איך מעבדים יצירה ספרותית להצגת תיאטרון למה כדאי לשים לב ומאיזה "מוקשים" רצוי להישמר. איך הופכים יוצר ענק כמו ש"י עגנון ליצירת תאטרון חיה ונושמת. איך "נותנים כבוד" לסופרים גדולים שעדיין חיים ביננו ועדיין שומרים על העצמאות שלך כיוצר.

אודי בן סעדיה הוא מחזאי ובמאי. בוגר המגמה לבימוי בחוג לתיאטרון של אוניברסיטת תל אביב. מבקר הספרות של אתר "וואלה".  מחזותיו הוצגו בין השאר בפסטיבל עכו, ובתיאטרונים צוותא ותמונע בתל אביב. ספר הסיפורים שלו "חג שמח אדון נחמיאס" יצא בהוצאת הקיבוץ המאוחד. כתב טורים סאטיריים בעיתונים "חדשות", "מעריב" ו"העיר".