מרחיבים שוליים – הרצאות למורים ומורות לתיאטרון במגמות

מרחיבים שוליים

הרצאות קצרות ומרחיבות דעת מעולמם של יוצרי תיאטרון עצמאי

מרחיבים שוליים, ביוזמת אי"ב – ארגון יוצרים עצמאים בתיאטרון ובאמנות המופע, הוא פרויקט חדש שנוצר במיוחד עבור מורות ומורים במגמות תיאטרון. כל הרצאה או סדנה תונחה על-ידי יוצר/ת ותעסוק בעשייה הבימתית ובמקורות ההשראה והמחקר, כל אחד מעולמו, כל אחת מנקודת מבטה.
מטרתנו להרחיב ולהעמיק את הדיאלוג בין קהילת המורים והמורות לבין יוצרות ויוצרים עצמאים, וליצור קשר עם התלמידים.ות שלכם: יוצרות ויוצרי העתיד, צופות וצופי העתיד, בזום, בכיתות, ובתקווה בקרוב גם באולמות.

מצפים להיפגש וללמוד יחד. הצטרפו אלינו!


1. המופע הפוסטמודרני: חיפוש אחרי צורות חדשות
דניאל כהן לוי
שלישי 4.8 בשעה 10:00

2. "עיצובימוי": על החיבור בין עיצוב ובימוי כשפה תאטראלית
מיכל סבירוני
רביעי 5.8, בשעה 10:00

3. האורסטאה: הבית כמושג ודימוי בטרילוגיית המחזות
עירא אבנרי
חמישי 6.8 בשעה 10:00

4. משלושה יוצא ליצן: סדנת ליצנות ותיאטרון פיזי
שלישיית דוואי
שלישי 11.8, בשעה 10:00

5. שייקספיר על הבמה: על פרשנות בימתית ייחודית
דורי אנגל
רביעי 12.8, בשעה 10:00


ההרצאות והסדנאות יתקיימו ב-Zoom, כל אחת באורך של 45 דק'-שעה. 
ההשתתפות מותנית בהרשמה מראש. 
לפרטים נוספים: [email protected]
**ההרצאות יפתחו במינימום של 5 משתתפים.ות. 


המופע הפוסטמודרני: חיפוש אחרי צורות חדשות
דניאל כהן לוי
שלישי 4.8 בשעה 10:00

עיבוד וניתוח המרכיבים הדרמטיים של המופע הפוסטמודרני: שבירת ציר העלילה ופירוק המהלך הנרטיבי, אינטרטקסטואליות, התערבויות וחציית גבולות בין קהל לבמה ולהפך, אירועים טקסיים, שילוב מדיומים, טשטוש הגבולות בין האירוע הפרפורמטיבי לחיים.

קריאה של המופע הפוסטמודרני דרך ארבע יצירות בימתיות מאת דניאל כהן לוי ויצירות עכשוויות נוספות: אני אישה לוחם, על כל צרה שלא תבוא, היעלמותו המסתורית של מ', Out Of Space

דניאל כהן לוי  במאית, כותבת ויוצרת מבצעת. בעלת M.F.A בהצטיינות בחוג לאמנות התאטרון באוניברסיטת ת"א, ותואר B.Ed בהצטיינות, בבית הספר לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים, כיום מלמדת במסלול הבימוי ומנהלת את המכינה בסמינר הקיבוצים. בין עבודותיה: Out Of Space (יצירה משותפת עם נמר גולן, פסטיבל תמונע 2019), הפרקליט (כתיבה ובימוי, תאטרון החאן ירושלים 2018), היעלמותו המסתורית של מ' (פסטיבל תמונע הבינלאומי 2017), על כל צרה שלא תבוא (יצירה משותפת עם נמר גולן, פסטיבל עכו 2015), קרקס של יהודים (כתיבה: דניאל כהן לוי ורוני ברודצקי, תאטרון חיפה 2017), אני אישה לוחם (הגלריה של אוניברסיטת ת"א 2014).


"עיצובימוי": על החיבור בין עיצוב ובימוי כשפה תאטראלית
מיכל סבירוני
רביעי 5.8 בשעה 10:00

סדנת היכרות עם היוצרת מיכל סבירוני, והשפה הבימתית שהיא מפתחת מזה 20 שנה.
בסדנא נעסוק בתפר הדק שבין עיצוב ובימוי, ונחקור את האפשרויות הטמונות בחיבור ביניהם, בכתיבה, בדיאלוג בין במאי ומעצב ואם כיוצר האחראי על שניהם.
דרך דוגמאות, נבדוק איך החיבור הזה יכול להעשיר את היצירה, לקדם את העלילה, להיות חלק מהדמות, ובלתי נפרד מהפעולה הדרמטית והדרמטורגיה של ההצגה.   

מיכל סבירוני שחקנית, בובנאית, ליצנית, יוצרת, בימאית ומנחת סדנאות. עבודותיה מועלות כבר 18 שנים במדינות רבות ברחבי העולם. מיכל נמצאת בחיפוש מתמיד אחר שפה בימתית אישית, המשלבת ז'אנרים במתיים שונים ואומנויות פלסטיות. יצירתה עוסקת בהבנת תהליכים אישיים וחברתיים והפיכתם לאירועים תיאטרוניים לתאטרון ולמרחב הציבורי. בעלת תואר ראשון בתיאטרון מאונ' הסורבון, בוגרת ביה"ס של ז'אק לקוק לשחקנים יוצרים וביה"ס  לפנטומימה של מרסל מרסו, ולימודי CORPOREL MIME בפריז. השתתפה בסדנאות רבות ובן –  תיאטרון השמש עם אריאן מנושקין, תיאטרון בובות עם פראנסואה לאזארו, מסכות ואקרובטיקה. 

בין יצירותיה: האישה שנשמה יותר מידיי!/ השכונה/ לב/ האבולוציה של האהבה/ ארוע חלום/ אמא של דיקטטור /  הראש בעננים/ ובקרוב "דף חלק". מלמדת במסגרות שונות ובהן ביה"ס לבובנאות של דבורה צפריר, הסטודיו ביפו ועוד. זכתה בפרסים בארץ ובעולם על עבודתה.


האורסטאה: הבית כמושג ודימוי בטרילוגיית המחזות
עירא אבנרי
חמישי 6.8 בשעה 10:00

מפגש על טרילוגיית המחזות של אייסכילוס, שהוצגה ב- 458 לפנה"ס, הטרילוגיה היחידה שהשתמרה עד לימינו ושמהווה אבן-דרך חשובה בהתפתחות התיאטרון היווני בכל הקשור לשימוש בבית-הבמה, הסקנה, כלוקיישן דרמטי בעלילה הבדיונית. במפגש מבואי זה נעסוק בכמה סצנות מתוך ה"אורסטאה" כמצע לדיון במושג הבית, כפי שמשתקף בטרגדיה היוונית, ובדימוי הדרמטי של חזרה הביתה (Homecoming). נראה כיצד הבית מוצג בטרגדיה לא כמקלט בטוח אלא כמלכודת מוות, ונדון באופן שבו שפת הבמה ב"אורסטאה" מממשת שלושה סוגים של חזרה הביתה: באגממנון, חזרתו של אגממנון לארגוס ממלחמת טרויה, אחרי עשר שנות היעדרות, כדי למצוא את מותו מידי אשתו; בנושאות הנסכים, חזרתו של אורסטס לארגוס מפוקיס, לשם הוגלה בינקותו, כדי להרוג את אמו כנקמה על שהרגה את אביו; ובנוטות החסד, חזרתה של הדרמה מארגוס אל אתונה, ה'בית' התיאטרוני שלה.

עירא אבנרי הוא יוצר תיאטרון ודרמטורג המתמחה בעיבודים של קלאסיקות לשפה של תיאטרון חזותי. מלמד באוניברסיטת ת"א ובביה"ס למשחק ע"ש גודמן קורסים העוסקים בניתוח וביצוע של קלאסיקות. במקור, התמחה בלימודי פילוסופיה. עבודת הדוקטורט שלו עסקה במימד החללי של הפרפורמנס הפילוסופי של סוקרטס.


משלושה יוצא ליצן: סדנת ליצנות ותיאטרון פיזי
שלישיית דוואי
שלישי 11.8 בשעה 10:00

במה נתנסה? בכוחו של השקט, בבהירות של משפט שנאמר ללא מילים, בחיפוש אחרי הליצן שחי בתוכנו (ואולי אף מציאתו). והעיקר, נשחק – כי זה מה שהליצנים עושים! 

שלישיית דוואי איחדו את כוחותיהם ב-2014. כל אחד בא מרקע אחר: לושה גבריאלוב למד תיאטרון בשיטת מיירהולד אצל סופי מוסקוביץ׳, ויטלי אזרין להטט באש בחופי אמריקה הדרומית ופיודור מקרוב סובב את העולם כליצן במופע המופלא Slava's Snowshow. המשותף היה ונותר האהבה לליצנות התיאטרלית, והרצון להתמסר טוטאלית לאמנות הזאת. לקבוצה רפרטואר של 10 מופעים וסטודיו קבוע בפלורנטין. המופעים של דוואי הועלו בתיאטרון צוותא, בפסטיבל ישראל וכן בפסטיבלים בינלאומיים לתיאטרון בארה׳׳ב, רוסיה, ספרד, מקסיקו, הודו, סרביה, תורכיה, אוקראינה ואזרבייג׳אן.


שייקספיר על הבמה: על הפרשנות הבימתית (סדנה מעשית)
דורי אנגל
רביעי 12.8 בשעה 10:00

מה הופך את שייקספיר לנצחי כל-כך ואיפה זה פוגש אותנו היום?

בסדנה נתנסה בעבודה עם טקסט שייקספירי ונגלה את האפשרויות לביטוי יצירתי באמצעות שפה, דימוי, משקל ואמצעים רטוריים.

העבודה תכלול דרכים להנגשת הטקסט לתמידים, דרך דוגמאות מ'חלום ליל קיץ' ו'רומיאו ויוליה', וצפיה בהצגה לדוגמא: 'רומיאו וג'ולייטה' בגרסה דו-לשונית.


דורי אנגל הוא שחקן ובמאי המתמקד ביצירתו בדיאלוג עם הקלאסיקה.
עיבד וביים הצגות רבות על-פי יצירות שייקספיר ויזם את פסטיבל שייקספיר הבינלאומי בתיאטרון תמונע.
יצירתו הבימתית מותחת את גבולות הדרמה, ומנהלת דיאלוג עם עולם תיאטרון-הסיפור בשפה ובתנועה.

בין יצירותיו: עיבוד ל'המשפט' של קפקא, 'רומיאו וג'ולייטה' בערבית ובעברית ו'נוקאאוט' – דיאלוג עם נושאי מגדר במחזות שייקספיר.