מרחיבים שוליים 2- הרצאות למורים ומורות לתיאטרון במגמות

מרחיבים שוליים

הרצאות קצרות ומרחיבות דעת מעולמם של יוצרי תיאטרון עצמאי

מרחיבים שוליים, ביוזמת אי"ב – ארגון יוצרים עצמאים בתיאטרון ובאמנות המופע, הוא פרויקט חדש שנוצר במיוחד עבור מורות ומורים במגמות תיאטרון. כל הרצאה או סדנה תונחה על-ידי יוצר/ת ותעסוק בעשייה הבימתית ובמקורות ההשראה והמחקר, כל אחד מעולמו, כל אחת מנקודת מבטה.
מטרתנו להרחיב ולהעמיק את הדיאלוג בין קהילת המורים והמורות לבין יוצרות ויוצרים עצמאים, וליצור קשר עם התלמידים.ות שלכם: יוצרות ויוצרי העתיד, צופות וצופי העתיד, בזום, בכיתות, ובתקווה בקרוב גם באולמות.

אחרי סבב ראשון ומוצלח (תוכלו לראות כאן מי היה לנו שם) שמחים לפתוח את הסדרה השנייה של המפגשים!
הפעם- בכל מפגש יתקיימו שתי שיחות עם שני יוצרים שונים!

המפגשים יתקיימו ב-Zoom, ימי שני, בשעה 20:30. כל מפגש יחולק לשני חלקים של 45 דק', בכל חלק תתקיים שיחה עם יוצר/ת. סה"כ: שעה וחצי. ההשתתפות במחיר סמלי ובהרשמה מראש.
לשאלות: [email protected]

  • ההרצאות יפתחו במינימום של 5 משתתפים.ות.


מצפים להיפגש וללמוד יחד. הצטרפו אלינו!


23.11 I יום שני, בשעה 20:30

פרפורמנס בזמן קורונה. יוצרת: אפרת שטינלאוף
+
״תהליך יצירה עכשווי״: מסע מהשראה ליצירה. יוצר: ארי טפרברג

30.11 I יום שני, בשעה 20:30

"אבל המורה , מה מצחיק פה???": על הפוטנציאל הקומי בבימוי ובמשחק מסוגנן. יוצר: חיים עבוד – להקת סקפינו
+
גוף, תנועה, חלל: סדנה מעשית. יוצרת: מאי זרחי

21.12 I יום שני, בשעה 20:30

תיאטרון חפצים: על המטען העודף והדרמטי של חפצים. יוצרת: אלית ובר
+
סצנוגרפיה לתלמידי מגמות: עיצוב תיאטרוני לקראת הבגרות בהפקה. יוצרת: שרון גומבוש

28.12 I יום שני, בשעה 20:30

תוך כדי תנועה: דיאלוג במאי כוריאוגרפית עם אנסמבל תוצרת בית. יוצרים: אביגיל רובין ויואב ברתל
+
העיקר התהליך: תהליכי עבודה ייחודים כמפתח ליצירת דפוסים חדשים בתיאטרון. יוצרת: ירדן גלבוע


להרשמה:


פרפורמנס בזמן קורונה
אפרת שטינלאוף
שני 23.11 בשעה 20:30

יצירת אמנות מגיבה למציאות בה היא חיה. המציאות שלנו החל ממרץ האחרון השתנתה, זירת האמנות ובמיוחד האמנות החיה ספגה מהלומה ואנחנו מנסים ללהטט בין ההעדר לבין ההגבלות. 

איך מייצרים מופע שמגיב למציאות ולתנאים משתנים,  איך עובדים עם המציאות המקוונת ביצירה שלוקחת בחשבון את הקהל ומערבת אותו במופע באופן אקטיבי. נבחן ביחד מה הוא פרפורמנס, כיצד דרך התבוננות פרפורמטיבית על העולם שסביבנו אנחנו מגבשים כלים ליצירה, כיצד פרפורמנס הוא כלי שמגיב למציאות באופן מיידי וכיצד ניתן לייצר היום תגובות פרפורמטיביות למציאות המורכבת בה אנחנו חיים היום.

אפרת שטינלאוף, יוצרת ומנהלת תוכן אמנותי. בוגרת תואר שני בהצטיינות במסלול שחקן חוקר יוצר באוניברסיטת תל אביב. תואר ראשון בסמינר הקיבוצים בבימוי והוראת תאטרון ותואר ראשון ושני במנהל עסקים. מרכזת מגמת תאטרון בתיכון יובלים באור יהודה, מלמדת בסמינר הקיבוצים. חברה באי"ב. ניהלה אמנותית את הפסטיבל בבאר יעקב ב 2017. מביימת סרטי VR בחברת אקטיביו.  מבין ההצגות שביימה: "ציד עכברושים", תמונע, "הבית זה מה שמפריד" פסטיבל עכו 2014, "הציפור הצבועה", מרכז הבמה 2015, "לשמור עליך" בתאטרון הארצי לנוער. יצרה וביימה את ההצגות: "בתיאבון" בסמטה, "ראיתם את הכלב שלי?", "התליין והנידון למוות" תאטרון קצר, "סטארטאפ" בתאטרון נחמני, "רק בהצבעה" מופע בכיתה "מקסימום נמות", "טרה אינקוגניטה" בפסטיבל תמונע, "1948" בתהליך לקראת פסטיבל עכו 2020.

״תהליך יצירה עכשווי״: מסע מהשראה ליצירה
ארי טפרברג
שני 23.11 בשעה 20:30*

סיפור יצירתה של עבודתו של ארי טפרברג – ״אני רוצה לרקוד, קייט!״ שמתחיל בהתאהבות במחזה, ממשיך בפירוק והפשטה שלו עד לשלד, ומסתיים ביצירת עבודה חדשה לגמרי בעקבות כל אלה.

נתבונן בהשראות, מחשבות, יעוד מהחזרות וקטעים מהיצירה הסופית וננסה להתחקות אחר הזרמים התת-קרקעיים שמובילים תהליך יצירתי, והעירנות הבלשית שהוא מצריך מאיתנו.

ארי טפרברג הוא יוצר רב-תחומי, פרפורמר ובמאי אופרה. בוגר בית הספר לתיאטרון חזותי 2013, זוכה פרס הצטיינות מטעם קרן ירושלים 2011. כיוצר עצמאי יצר את העבודות ״ולבי כמעט עמד מלכת״ – נוצרה עם תיאטרון Westfluegel בלייפציג. העבודה הוצגה ברחבי הארץ, בגרמניה, פולין, איטליה, צרפת ועוד; "אני רוצָה לרקוד, קייט!" – בפסטיבל עכו 2014, זוכת פרס השפה הבימתית;  "מה קרה לקול שלי?"  ו"קפריזות".
הקים יחד עם עם ענבל יומטוביאן את אנסמבל 'גולדן דלישס'. עבודות הצמד הוצגו הארץ ובכל רחבי העולם.
ב-2019 יצר את הוידאו ״צריך להיות מוכן להרפות ממה שהעין רואה״ לתערוכה ״מבט מצועף״ במוזיאון ישראל, בה שימש גם יועץ אמנותי. כפרפורמר שיתף פעולה עם יונתן לוי, אנה וויילד ויסמין גודר שבלהקתה הוא חבר מאז 2015. בתחום האופרה והמוסיקה ביים ארי את ״פטר והזאב״, ״שלם״ בפסטיבל ׳מקודשת׳, וכן את האופרות ״כך עושות כולן״, ״הנזל וגרטל״, "דן השומר" ועוד.
מלמד קורס תנועה לזמרים בבי״ס למוסיקה בוכמן-מהטה, אוניברסיטת תל-אביב, ומוביל מסלול פרפורמנס בתכנית ׳ארט-טים׳ לנוער מצטיין באמנויות.

*המפגש עם ארי יתקיים מיד לאחר המפגש עם אפרת.


"אבל המורה , מה מצחיק פה???": על הפוטנציאל הקומי בבימוי ובמשחק מסוגנן
חיים עבוד – להקת סקפינו
שני 30.11 בשעה 20:30

במפגש נתמקד במתן כלים פרקטיים להדרכת תלמידים שיסייעו בזיהוי הפוטנציאל הקומי הטמון בטקסט ובמימושו הבימתי-  הן מבחינת בימוי והן מבחינת עיצוב דמויות ואפיון סגנון משחקן. 

לאצו, כניסה קומית, חוק השלוש, הפוטנציומטר הפיזי, הקומי שבדמות ועוד כלים ועקרונות יסוד ששורשן אי שם בקומדיה דל'ארטה.

חיים עבוד אמן מסכה. שחקן, במאי ויוצר תאטרון עצמאי. ממייסדי להקת התיאטרון סקפינו ומנהלה האמנותי. להקת סקפינו  מתמחה בקומדיה, תאטרון פיזי, קומדיה דל'ארטה, ומשחק עם מסכות. שיחק, ביים וכתב בהצגות שונות במרכזי הפרינג' השונים ומופעי רחוב בפסטיבלים שונים בארץ ובחו"ל. מביים ומלמד בבתי ספר למשחק ובמגמות תיאטרון. משלב עבודת מסכות בהנחיית קבוצות בעלות רקע מיוחד. 
מבין יצירות הלהקה- 'הקמצן לאן?' , 'ההם מהצד השני', 'דון פרלימפלין ואהבתו לבליסה בגן ביתו', 'פלאשבק', 'כבוד של שר' ועוד.

גוף, תנועה, חלל: סדנה מעשית
מאי זרחי
שני 30.11 בשעה 20:30*

התקופה האחרונה מביאה אותנו להתעסק ללא הפסק במרחב האישי ובמיקום שלנו ביחס לאחרים ואחרות. עיסוק מטריד ובסיסי זה מהווה קרקע מעולה לסדנה ולהבנה של הכוח והמשמעות הנובעת מעבודה מדויקת של גוף בחלל. 

בסדנה נתייחס לאופן שמיקום הפרפורמר על הבמה ותנועתו ביחס לקהל מכוננים תוכן וחומר שניתן לעבוד איתו. באמצעות תרגילים כוראוגרפיים פשוטים, נגבש כלים לעבודה עם תלמידי/ות תיאטרון בכיתה ובזום, כך שאלו יפתחו את הדמיון ואפשרויות הקומפוזיציה הבימתית.

מאי זרחי, כוראוגרפית ופרפורמרית. בוגרת האקדמיה למחול ברוטרדם הולנד והתוכנית לכוראוגרפיה ex.e.r.ce במונפלייה צרפת, בניהולם האמנותי של קסבייה לה רואה ומתילד מונייה. הייתה אסיסטנטית של הכוראוגרף וויליאם פורסיית בפרנקפורט גרמניה. יוצרת עצמאית בספקטרום בין עבודות בימתיות, תלויות-מקום והשתתפותיות משנת 2008. זרחי מתעסקת ביחסים האפשריים בין מדיום המחול למדיום המוזיקה. היא יוצרת עבודות ״כוראו-סונוריות״ בהן היא חוקרת את חומריות התנועה ביחס לחומריות הסאונד, דרך שיתופי פעולה עם אמניות ואמנים מתחומי הסאונד, הקול, המוזיקה. בעבודותיה היא מייצרת מרחבים אינטימיים ולימינליים המזמינים את הקהל להקשיב, ומציבים במרכז את חווייתו, נוכחותו הפיזית והיחס שלו למרחב בו הוא נמצא. בין עבודותיה בשנים האחרונות: untitled (הזירה הבינתחומית, פסטיבל צוללן 2019, הוצגה במרכז לאמנות עכשווית תל אביב), קול יום (אוהבים אמנות באוצרותה של דפנה קרון, 2018), the VOICES (פסטיבל צוללן 2017) ועוד. אוצרת את סדרת סינמאי קולנוע כוראוגרפי – סדרת הקרנות של עבודות בימתיות שלא נראו בארץ מסיבות שונות, שלאחריהן מתקיימת שיחת סקייפ בלייב עם היוצרים/ות (במרכז לאמנות עכשווית תל אביב). מלמדת בבית הספר לתיאטרון חזותי ירושלים וכמורה אורחת באקדמיה למחול בירושלים, מרכז כלים ועוד.

*המפגש עם מאי יתקיים מיד לאחר המפגש עם להקת סקפינו.


תיאטרון חפצים: על המטען העודף והדרמטי של חפצים
אלית ובר
שני 21.12 בשעה 20:30

מה ההבדל בין פרופ לאובייקט לחפץ דרמטי? איזה שלל משמעויות ודימויים יכול חפץ לשאת אחריו ולמה זה טוב? בסדנא נעמוד על  יכולותיו של החפץ לייצג דמות, דבר או רעיון, כאשר הוא כשלם גדול יותר מסך חלקיו. נבין ונתנסה כיצד החפץ מייצר דימוי ועל אילו כללים הוא חייב לענות לשם כך?  

(כדאי ורצוי להכין מראש חפץ או יותר לשימוש ספונטני בסדנא, עדיף חפץ שיכול לנוע או בעל מפרקים או אפשרויות תזוזה. כלומר: עדיף חולץ פקקים על פני כף עץ.)

אלית ובר , יוצרת עצמאית של תיאטרון בובות וחפצים וביבליותרפיסטית. בעלת BA בתיאטרון וMA בטיפול ביבליותרפיה. בוגרת מצטיינת של ביה"ס לתיאטרון חזותי בירושלים 99', מאז, מנחה שחקנים ובובנאים ביצירת מופע, מלמדת מטאפוריקה בתיאטרון בובות וסטוריטלינג, ומטפלת. יצירותיה זכו בפרסים שונים והועלו בארץ ובעולם, וכולן משלבות תיאטרון חזותי ושחקנים. כמו: פרנהיים, אשת, איך בטעות, אלמלא, מעט מידי מעיל, הרוקמת, המוזה של ביאליק, ועוד.

סצנוגרפיה לתלמידי מגמות: עיצוב תיאטרוני לקראת הבגרות בהפקה
שרון גומבוש
שני 21.12 בשעה 20:30*

מהי סצנוגרפיה? כיצד היא מושפעת מנקודת המבט של הבמאי המוביל את היצירה? במה היא שונה מעיצוב תפאורה ועיצוב תלבושות? כיצד נחשוף את התלמידים למהות החשובה של העיצוב הבימתי בפענוח וההבנה של הצופה את המופע? איך "נפתח" להם את הראש לרעיונות חדשים? איך נעזור להם לקשר את העיצוב לשאלה הפורייה ולאמירה של ההצגה?

ואיך בכלל מביאים את הרעיונות שיהיו להם לפועל כשנגמר התקציב למגמה?

שרון גומבוש במאית, כותבת, שחקנית יוצרת, מורה ורכזת מגמת תיאטרון בתיכון תום בית אקשטיין גבעתיים. בוגרת תואר שני בבימוי תיאטרון מטעם אוניברסיטת ת"א, זוכת מלגת הצטיינות פקולטטית. שפטה בתחרות פרס קיפוד הזהב, ייסדה את מעבדת הבמאים הבינלאומית  Insted-Israel , ביימה והדריכה במסגרת אדר"ד 2018 בטולוז, צרפת. מייסדת אנסמבל "קיבוץ גלויות". בין היצירות בהן לקחה חלק: מופע הרחוב "EYE ♥ U פיקאסו" שהציג בפסטיבל הפרינג' בסין וברחבי הארץ; כתבה ומשחקת במופע "התנהגות אנושית בסיסית"; ההצגה "חיה רעה" שביימה זכתה בפרס התנועה מטעם תאטרון הסימטה; המופע "מפה לאוזן – בעכו העתיקה" שיצרה יחד עם צליל-חן זקס זכה במקום הראשון בקטגוריית חוצות בפסטיבל עכו 2018; ביימה והשתתפה במופע "התחנה הבאה קיבוץ גלויות" מופע תלוי מקום בשיתוף הקהל; ההצגה "רסיסים" שביימה בפסטיבל סמול במה 10 זכתה בפרס הבימוי ועיצוב התפאורה.

*המפגש עם שרון יתקיים מיד לאחר המפגש עם אלית.


תוך כדי תנועה: דיאלוג במאי כוריאוגרפית עם אנסמבל תוצרת בית
אביגיל רובין ויואב ברתל
שני 28.12 בשעה 20:30

איך מתחילים דיאלוג עם יוצר תנועה לגבי מחזה שכולו מילים?

איך פועלת הכוריאוגרף, ומה העוגנים שמכוונים אותו ביצירת התנועה להצגה?

איך ומתי מפנה הבמאי מקום לכוריאוגרפית, ואיך מקשיב הכוריאוגרף לשפה הבימתית שנוצרת איתו אך גם בלעדיו?

אביגיל רובין ויואב ברתל יוצרים במשותף במסגרת אנסמבל תוצרת בית, אותו הקימו בשנת 2008. האנסמבל עוסק ביצירות בימתיות שנעות על התפר שבין תיאטרון למחול. בין הצגות האנסמבל: יאבל'ק (זוכת פסטיבל עכו 2015), המרקיד (זוכת פרס קיפוד הזהב 2010), שתמות אמן, חומוס צ'יפס סלט, עליהום, ועוד. 

אביגיל, רכזת מגמת מחול בביה"ס בני דרור, יואב מורה לתיאטרון בביה"ס מוזות. 

העיקר התהליך: תהליכי עבודה ייחודים כמפתח ליצירת דפוסים חדשים בתיאטרון
ירדן גלבוע
שני 28.12 בשעה 20:30*

במפגש נצפה בקטעים מתוך פרויקט התנ"ך יצירת המופת המפורסמת של כלת פרס ישראל רינה ירושלמי, כדוגמא לתהליך עבודה ייחודי.

נחשוף וננתח את המרכיבים מהם נבנה תהליך העבודה המאפשר לחבר בין עולמו האישי של השחקן/נית ליצירה (עבודה עם טקסט, תרגול פיזי, עבודות אישיות של השחקנים בהשראת החומר, חשיבות חלל החזרות ליצירה, אחריות ומשמעת השחקן/נית ועוד) 

נראה כיצד תהליך שכזה הוא גם כלי נהדר לעבודה עם תלמידים. עבודה על מונחי יסוד בעולם המשחק (מונולוג, דיאלוג, עבודה על דמות וכדומה) וכמובן בעבודה על הפקות.

ירדן גלבוע, במאית שחקנית מחזאית ומורה לתאטרון. כמורה מלמדת ומביימת בתאטרון הקאמרי במכינת הנוער, בתיכון לאומנויות תלמה ילין ובבתי ספר למשחק.

כבמאית יצירותיה עלו בישראל בתאטרון הקאמרי, תאטרון צוותא, תאטרון תמונע, תאטרון יפו ועוד. יצירתה "FREEDOM OF SPEECHLESS " עלתה כשיתוף פעולה ישראלי שוויצרי והוצגה ברחבי שוויץ וברלין. 

כמחזאית כתבה את יצירתה האחרונה "המדריך לגידול ילד" על בסיס ספרו של אלדר גלאור, וביימה את ההצגה שהתקבלה לפרויקט החשיפה הבינלאומית לתאטרון.

כשחקנית הייתה מועמדת לפרס השחקנית הטובה ביותר על תפקידה הראשי בהצגה "פרגינט" של רינה ירושלמי, וכשחקנית בהצגה "לאה" של אנסמבל פספורט, בטקס פרסי התאטרון .

למדה משחק ובימוי בבית הספר לאומניות הבמה –"סופי מוסקוביץ'" , את הכשרתה המקצועית והמעשית רכשה בעשור האחרון כשחקנית יוצרת ב"אנסמבל עיתים" של כלת פרס ישראל רינה ירושלמי.

*המפגש עם ירדן יתחיל מיד לאחר המפגש עם יואב.


להרשמה: