ירמה שלי
מלכה מרין
ברוכות וברוכים הבאים.ות לאתר החדש של אי״ב!
יוצרת תיאטרון עצמאית. במאית, מורה למשחק ולכתיבה דרמטית ועורכת מחזות ותסריטים.
בוגרת החוג לספרות אנגלית באוניברסיטה העברית בירושלים. למדה תיאטרון באוניברסיטת תל אביב. שיחקה בתיאטרון העירוני חיפה ובתיאטרון הקאמרי ובמקביל יזמה, יצרה והשתתפה בהצגות עצמאיות ביניהן "אשה מן האדמה" פרס ראשון בפסטיבל עכו 1981. בפסטיבל עכו ביימה גם את "גבר ואשה", "היובל שלי" ו"רכבת בבוואריה".
בין העבודות מהשנים האחרונות: "מנהל הבית", "גלגול נשמות" (זכתה בפרס ההצגה ובפרסים למחזה, לשחקן הראשי ולשחקן המשנה בפסטיבל אביב 2020 בתיאטרון הסימטה); "ירמה שלי" עיבוד מקורי ל"ירמה" מאת לורקה. (2 מועמדויות לקיפוד הזהב 2018 . פרס במאית השנה ומעבדת השנה 2019 בתיאטרון הסימטה); "עוברות אורח"; "הטפט הצהוב"; "קולות" (שלש מועמדויות ל"קיפוד הזהב" 2015); "אוטובוס 92"; "ביער ביער" ו"היובל שלי" בתיאטרון תמונע; "יום הולדת שמח" ומופע שירה במסגרת "אורפיאוס ביפו – בימת מיצג לשירה" בתיאטרון יפו; "הדנטיסט" בפסטיבל אשה בחולון (ההצגה התארחה גם בפסטיבלי אדינבורו בסקוטלנד והפרינג' בטורונטו קנדה, וכן באמסטרדם ובהאג, הולנד); ערכה את התסריט מאת חיים מרין לסרט "הבולשת חוקרת" שזכה בפרס התסריט בפסטיבל ירושלים 2000; בין הצגות הילדים שביימה "עלילות הגבורה של דון קישוט וסנצ'ו פנסה" (פרס השחקן בפסטיבל חיפה להצגות ילדים 2007).
מלמדת משחק וכתיבה דרמטית במסגרות שונות. יצרה הצגות המבוססות על עבודות כתיבה של הסטודנטים בסטודיו למשחק "הדרך": "בלעדייך אני חצי בן אדם", "…אני החולם שח". במסגרת ההוראה יצרה, בין השאר, גם גרסה ישראלית ל"רחוב" מאת ג'ים קארטרייט (צל"ש לשחקנית מצטיינת בפסטיבל עתיד התיאטרון בצוותא, ת"א, 2013).
מלכה מרין
מלכה מרין
מלכה מרין
מלכה מרין
מלכה מרין
מלכה מרין
תומס, קשיש מר נפש, נרגן, מיזנטרופ וגם אתאיסט, נפגש במהלך ההצגה בדמויות שונות ומשונות. הפגישות שנושאות אופי מנוכר ומוזר מבטאות השקפה ייחודית על החיים, על המוות ועל הבדידות האנושית. בלב העלילה סדרת מפגשים של תומס עם אלמוני בן גילו והתפתחות הקשר ביניהם. מכרו החדש הוא ההפך הגמור מתומס: אדם שוחר חברה, אוהב מוסיקה, קולנוע ואפילו תיאטרון. האיש מאמין שיש להמשיך ולהנות מכל רגע שנותר בחייו. לא יחלוף זמן רב ויתגלה סוד מעברם המשותף שיטלטל את תומס ויבהיר לו מה היא הבחירה ההחלטית היחידה שעליו לקחת. "איך לא חשבתי על זה קודם" אומר תומס לעצמו.
למרות אופייה המקברי מדובר ביצירה קומית אירונית שבנקל אפשר להגדירה (מי שרוצה להגדיר) כקומדיה שחורה אוהבת אדם!
מחזה: חיים מרין (על פי "רשימותיו האחרונות של תומס פ' למען הכלל" מאת ש. אסקילדסן) // בימוי ודרמטורגיה: מלכה מרין // עיצוב במה ותלבושות: דלית ענבר // עיצוב תאורה: נעה אלרן // ייעוץ מוסיקלי: רומי עזר // הפקה: נינה אופנהיים // שחקנים: אורי אברהמי, אלי דנקר, שאול עזר
מידע נוסף
המחזה הגאוני הזה של הרולד פינטר, למרות היותו נטוע בלונדון של שנות השישים, הוא אוניברסלי ועל זמני.
בחרתי למקם את הקומדיה הטרגית והגרוטסקית הזאת בתל אביב של עכשיו. שני אחים ממוצא אתיופי נוקטים בגישות שונות ביחס לחייהם כשחורים בישראל הגזענית והאלימה. האח הצעיר ציני, אכזרי וחריף שכל נטש כבר מזמן את האמון בבני האדם ונאמנותו היחידה נתונה לאחיו. האח המבוגר, עדין הנפש, נותן מחסה לקבצן קשיש, ישראלי וותיק שגורלו לא שפר עליו, ועוזר לו ככל יכולתו.
חסר הבית הזקן, הנרגן והגזען שנאסף לביתם של האחים הוא אדם רדוף פחדים ואשמה. גם עברו המעורפל (המודחק?) תמיד מציץ מאחורי כתפו. מדוע למרות מצבו האובייקטיבי העגום הוא חושב שהוא יכול להשתלט על מצב העניינים בדירה, לסכסך בין האחים ולהשפיל את האח שהיטיב עמו?? האם הביטחון שנותן לו צבע עורו הלבן והוותק הישראלי שלו מאפשרים לו ללכת בדרך החתחתים הזאת?
ההצגה מתמקדת בתהליך שעובר האח הבכור פגוע הנפש מיחס של נתינה וריצוי כלפי הקבצן הזקן לביטויי כעס ולניתוק ממנו כשזה האחרון פוגע במכוון בציפור נפשו. היכולת החדשה הזאת שלו לבטא את כעסו היא לב ליבה של היצירה כפי שאני רואה אותה והיא ביטוי לכעס האישי שלי נוכח המציאות החברתית והפוליטית שלנו כאן ועכשיו.
שנת בכורה: 2022
מחזה: הרולד פינטר // בימוי, תרגום ועיבוד: מלכה מרין // שחקנים: אורי אברהמי, אמוס איינו, עדי אלמו // עיצוב במה ותלבושות: דלית ענבר // עיצוב תאורה: אלון יחזקאל, שקד שנלר // מוסיקה: יהוא דר שעשוע
מידע נוסף
תַּצְרֵף תיאטרון-שירה
70 שנה אחרי התופת מחזיר גלגל ההיסטוריה רבבות ישראליות וישראלים אל ברלין.
אנחנו, עוברות אורח, מתבוננות בתופעה, שומעות ומשמיעות את הקולות.
המופע מבוסס על שירי- ספר של ריקי דסקל. משולבים בו טקסטים של לאה גולדברג מתוך "מכתבים מנסיעה מדומה", עיבוד טקסטים מתוך פייסבוק ושירי-זמר.
מידע נוסף
שש דמויות מתרוצצות בבית משותף אי שם בארץ בניסיון נואש למצוא תיקון,
סליחה ומחילה. חגיגה תיאטרונית מצחיקה ועצובה שחוקרת את עצביה
החשופים של חברה מסוכסכת בתוך עצמה שאינה מצליחה להתגבר על פצעי
העבר.
ההצגה "גלגול נשמות" גרפה את מרבית הפרסים בפסטיבל אביב ישראלי 2020.
פרס המחזה למחזאי חיים מרין.
פרס השחקן הראשי לשאול עזר.
פרס שחקן המשנה לאור שעשוע.
פרס ההצגה הטובה ביותר לבמאית מלכה מרין.
"הצגה נורא מצחיקה… דמויות שנכנסות ללב. ערב כיפי שמעורר המון מחשבה" יובל מסקין. אמנות נקודה. רדיו כאן.
מחזה: חיים מרין
עריכה ובימוי: מלכה מרין
עיצוב במה ותלבושות: יערה צדוק
מוזיקה: דניאל אזולאי
עיצוב תאורה: נעה אלרן
שחקנים: רויטל תמיר, לילך צור, שאול עזר, מיקי מרמור, אור שעשוע, שלום כורם
מידע נוסף
יצירה בימתית בהשראת THE YELLOW WALLPAPER מאת שרלוט פרקינס גילמן
סיפורה של אישה שהאוטונומיה האינטלקטואלית, היצירתית והרגשית שלה נשללת ממנה בהדרגה לאחר שבעלה שוכר עבור המשפחה בית קיץ שבאחד מחדריו היא משוכנת במטרה "להבריא" אותה מדיכאון שאחרי לידה. בעקבות עבודת מעבדה שמשלבת משחק, בניית שפה תנועתית ויצירת וידיאו נפרשת על הבמה נפשה של הגיבורה כשדה קרב בו ניטש מאבק מר בין שאיפתה לרצות את בעלה המיצג את הסדר הקיים, לבין העולם האפל, הדוחה, ובה בעת המושך של העצמיות היצירתית שלה המתבטא בדימוי הוויזואלי רב העוצמה של הטפט הצהוב.
“הטפט הצהוב” מאת שרלוט פרקינס גילמן הוא אחד הסיפורים האהובים עליי. זהו סיפור אותו היכרתי לפני שנים רבות במהלך לימודי הספרות האנגלית באוניברסיטה (תקופה קסומה!) והוא הטביע עליי את חותמו. לכן שמחתי וגם קצת הופתעתי לראות שבתיאטרון הסימטה מוצגת גירסה בימתית שלו.ועוד יותר שמחתי לראות את המחזה בהזמנת מועדון הצופות של סלונה. הייתי סקרנית לראות כיצד הבמאית מצליחה להפוך סיפור קצר, שהוא למעשה זרם התודעה של דמות אחת, אישה המאבדת את שפיות דעתה במהלך חופשת קיץ בבית נופש בכפר, למחזה המוצג על במה.
לשמחתי גיליתי שהטקסט של הסיפור לא שונה או עובד והוא מוצג במלואו. כמו כן, הבמאית בחרה בפיתרון ייחודי, שתי שחקניות המגלמות שני היבטים של האישה, גיבורת המחזה. אחת היא האישה הטובה, הכנועה, השואפת להיות רעיה ואם למופת לבעלה הרופא השקול וההגיוני. והשנייה היא האישה הפראית, שכולה תשוקה, יצירתיות ויצרים, השואפת לשבור את הכללים ולהפר את הוראות הרופא הטוב. שתיהן יחדיו מנסות להתמודד עם החופשה הכפויה בכפר, הרחק מאנשים, גירויים ועבודה מעניינת. חופשה אותה כפה הבעל הסמכותי על רעייתו הצעירה שסובלת ככול הנראה מדיכאון לאחר לידה, מצב שכונה באותם ימים (סוף המאה ה-19) עצבים רופפים, היסטריה או משהו דומה. בנוסף, מאחורי שתי השחקניות המעולות המופיעות על הבמה המנימליסטית והחשופה, מוקרן על המסך הצד הגלוי של הסיפור. האישה כפי שהיא נראית לעין, יושבת על המיטה בחדר הילדים ההרוס, כותבת ביומנה ומתבוננת בטפט המוזר שעל הקיר.
שתי השחקניות, פלוס פיסת בד צהובה, מחוללות על הבמה במין ריקוד מוטרף למחצה של ייאוש ושימחה, אובדן וחיפוש, כניעות ומרד. הדמויות האחרות אינן נוכחות אלא דרך עיניה ומילותיה של הגיבורה שלנו. אישה הכלואה ומבודדת נגד רצונה, ששואפת לחיים, חברה ועבודה, אבל נאלצת להיכנע לסמעות ולתכתיבי בעלה והחברה הסובבים אותה. הסיפור הוא קשה ומכמיר לב אך הוא גם סיפור של מרד, יצירה ושיחרור ועוצמתו אינה פגה אלא אף מתעצמת יותר מ-130 שנה לאחר שנכתב.
לדעתי, היצירה התיאטרונית המשמעותית והמעניינת בארץ מתרחשת כרגע בעיקר התיאטראות הפרינג’, שאינם עסוקים בלבדר ולרצות את הקהל. זה בהחלט לא “שיער”, “מרי לו” או “אוויטה”. זה משהו אחר, מחוספס, שונה, בועט וחדש. ישבתי מרותקת לכיסאי ויצאתי בתחושת מועקה וסיפוק. שווה צפייה!
2016 הבלוג של שין שין
מחזה ובימוי: מלכה מרין // שחקניות: רונה זורלא, אלינור פלקסמן // עיצוב תפאורה ותלבושות במה ווידיאו: מיכל יעקובי // מוזיקה מקורית: יוני טל (לזכרו של דימיטרי טולפנוב) // כוריאוגרפיה: איילה פרנקל // וידיאו: נטלי בר-און // עיצוב תאורה: יעקב סליב // מנהלת הצגה: אחינעם לוי
מידע נוסף
יצירה בימתית בעקבות "ירמה" מאת פדריקו גרסיה לורקה
המחזה "ירמה" מאת לורקה, נכתב בשנת 1934 ועוסק באשה שלא מצליחה להרות. התשוקה לילד הופכת לאובססיה המכלה אותה ואת הסובבים אותה.
ההצגה "ירמה שלי" היא אינטרפרטציה אישית למחזה הזה. ירמה שלנו היא אישה הכלואה בתודעה שלה, כמהה למעשה יצירה רוחני הנתפס בעיניה כאסור מאחר והיא אישה. היא מטמיעה מוסכמות חברתיות בנוגע לנשים, מקומן, יכולותיהן ומגבלותיהן בצורה קיצונית. מבחינתה, רק באמצעות ילד שתביא לאוויר העולם (בן זכר כמובן, לא בת) היא תממש את עצמה ותותיר חותם. הדחף ליצור, הנשיות והאימהות מקבלים אצלה ייצוג אחד: ילד.
ההצגה בנויה על שרשרת אינטראקציות ועימותים בין ירמה הכלואה לבין העולם החיצוני התוסס שדווקא אינו כבול לציוויים הנוקשים שירמה לוקחת על עצמה: נציגיו מנגנים, שרים ורוקדים באופן טבעי והרמוני כחלק מהחיים עצמם. ירמה מנסה נואשות להבין את העולם הזה, את מערכות היחסים שבו ואיך הוא פועל.
עיצוב הבמה משקף את העימות הזה. מעגל פנימי מסמל את תודעתה המיוסרת של ירמה ובו היא נעה ופועלת ואינה יוצאת ממנו ומעגל חיצוני מייצג את העולם החי, התוסס והפורה אותו היא מנסה לפענח. דמויות פורצות פנימה והחוצה או נמשכות פנימה ונהדפות החוצה ע"י ירמה.
ירמה נעה במעגל הפנימי העקר, כשעולמה מצטמצם בתנועות מעגליות הולכות וקטנות עד שהיא קורסת לתוך עצמה בחוסר מימוש, יאוש ותסכול.
ההצגה קיבלה שני מועמדויות לקיפוד הזהב 2018.
מלכה מרין זכתה בפרס במאית השנה ומעבדת השנה בפרסי תיאטרון הסימטה לשנת 2019.
עיבוד ובימוי: מלכה מרין // תרגום: רנה ליטוין // עיצוב במה ותלבושות: יערה צדוק // מוסיקה מקורית: יוני טל // עיצוב תאורה: אמיר קסטרו // תנועה: איילה פרנקל // שחקנים: גילי מילר, דניאל אזולאי, גל שמעון בן עמרה, רונה זורלא, אנה סנגר
מידע נוסף
ברוכות וברוכים הבאים.ות לאתר החדש של אי״ב!
"*" אינדוקטור שדות חובה
איב, אי״ב EVE – ארגון
יוצרים עצמאים
בתאטרון ואמנות המופע
ע״ר 580549962
פיתוח: מילילנד / ניהול הפרויקט: נתן סקופ