אנטיגונה [ברכט]
עירא אבנרי
ברוכות וברוכים הבאים.ות לאתר החדש של אי״ב!
יוצר תיאטרון, דרמטורג ויועץ אמנותי לעבודות תיאטרון, מיצג ומחול, ובמקביל פועל כחוקר אקדמי בתחומי התיאטרון והפילוסופיה.
יצירותיי לבמה מתמקדות בעיבודים של קלאסיקות מהדרמה המערבית, על סמך מחקר מקיף של דימויים חזותיים. עבודתי האחרונה, הבכורה הישראלית של העיבוד של ברטולט ברכט לאנטיגונה, מוצגת במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט בתל אביב.
בוגר תארים מתקדמים בבימוי תיאטרון ובפילוסופיה, שניהם בהצטיינות יתרה, באוניברסיטת תל אביב. בעל תואר דוקטור בפילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב (2018), על מחקר העוסק במופע הפילוסופי של סוקרטס כפי שבא לידי ביטוי בכמה דיאלוגים של אפלטון שעלילתם מתרחשת בבית פרטי באתונה או בסביבתה. מחקר זה מציע מודל תיאורטי המבוסס בחלקו על הפרקטיקה שלי כבמאי וכדרמטורג.
מלמד בחוגים לתיאטרון באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת תל אביב ומרצה במסגרות שונות על תיאטרון ופילוסופיה.
09.12.2024
08.12.2024
עירא אבנרי
17.11.2024
עירא אבנרי
עירא אבנרי
הופכים שולחן הוא מופע תיאטרוני שמאפשר לקהל לחוות את תהליך היצירה תוך כדי התהוותו. השחקנים והשחקניות יציגו את פרשנותם לדמויות שהוזמנו לגלם ויחקרו כיוונים לביצוע משחקי, ובנקודות זמן קבועות במהלך כל מופע הקהל יוזמן לקחת חלק בדיון ולהגיב על המהלך שנפרש בפניו.
הסדרה הקרובה תהיה שלושה מופעים של עבודת שולחן על המחזה פילוקטט מאת היינר מולר, בגירסה המבוססת על תרגומו של אבישי מילשטיין. מחזה זה – עיבוד לפילוקטטס של סופוקלס – מציג פרשנות מודרנית לסיפור הגעתם של אודיסאוס ונאופטולמוס אל האי הבודד שאליו הושלך הקשת האגדי פילוקטט. על רקע ההתפוררות בצבא היווני, המותש מן המצור הארוך על טרויה, אודיסאוס מנסה לתמרן את פילוקטט להתגבר על תחושות העלבון והכעס ולצאת לשדה הקרב כדי להוביל את היוונים לניצחון – ובתמורה לזכות בתהילה.
משתתפים: אבי אוריה (אודיסאוס), שירי גולן (פילוקטט), דיוויד לוינסקי (נאופטולמוס)
מידע נוסף
העיבוד של ברטולט ברכט לאנטיגונה הועלה לראשונה ב-1948 בשוויץ והתקבל בקול ענות חלושה, אבל כיום נתפס כאחת היצירות החשובות ביותר שלו. באמצעות שכתובו של המיתוס ונטיעתו בהקשר חדש ביקש ברכט להצביע על כך שהברבריות הגלומה בסדרי העולם העתיק לא נעלמה או הוכנעה, ובעצם עומדת בתשתיתו של העולם המודרני הנאור־לכאורה. כך, פחות משלוש שנים לאחר סיומה של מלחמת העולם השנייה, ניסח ברכט משל על צמיחת הפשיזם הרצחני מתוך התרבות המערבית.
ההצגה במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט בתל אביב – הבכורה הישראלית של העיבוד הזה – נוטעת את העלילה הבדיונית בתוך עולם של חיות מפוחלצות, כהערה ביקורתית על יכולתה התיאטרלית של העריצות להסוות את עצמה (ע"ע פחלוץ), כמו גם על מעמדה ה"מפוחלץ" של אנטיגונה בתרבות המערב.
תרגום: חנן אלשטיין | עיבוד ובימוי: עירא אבנרי | עיצוב במה ותלבושות: דינה קונסון | עיצוב תאורה: ירון אבולפיה | עיצוב סאונד: שרון גבאי | עיצוב בובה והנפשה: גוני פז | תכנון ובניית פסל: איגור גברילוב | עוזרת במאי ומנהלת הצגה: טל גרוץ | בהשתתפות: בני אלדר, שירי גולן, מיכאל הנדלזלץ, מיכל ויינברג, קרן צור, ערן שראל
For Question: [email protected]
מידע נוסף
בסדנה ננסה לברר – דרך דיון עיוני והתנסות מעשית בסצנות מרכזיות מתוך הקאנון של הדרמה המערבית – באיזה מובן הקלאסיקה "רלוונטית" לתקופתנו, ובאיזה מובן העיסוק בה טומן בחובו פוטנציאל למבט חדש על אמנות התיאטרון עצמה וכלי המבע שלה. בסדנה, המיועדת למורים ותלמידים כאחד, נרחיב ונשכלל את "ארגז הכלים" שלנו בכל הקשור לעבודה על מחזות מופת. בין היתר, נשאל שאלות על קשרים בין טקסט לקונטקסט, כולל הקונטקסט המופעי שלנו; נדון, על בסיס דוגמאות, בתנועה משאלה התחלתית לניסוח תמה דרמטורגית ואז לגיבוש דימוי בימתי; ונתנסה באופן שבו ניתוח דרמטורגי מעצב בחירות בימויות, עיצוביות ומשחקיות.
להזמנת הסדנה – [email protected]
משך הסדנה: מומלץ – ארבעה מפגשים. אך המבנה גמיש – ממפגש אחד ארוך ועד כמה מפגשים.
הכנות או ציוד נדרש:
ברוכות וברוכים הבאים.ות לאתר החדש של אי״ב!
"*" אינדוקטור שדות חובה
איב, אי״ב EVE – ארגון
יוצרים עצמאים
בתאטרון ואמנות המופע
ע״ר 580549962
פיתוח: מילילנד / ניהול הפרויקט: נתן סקופ