אי"ב החממה - ליוצרי תיאטרון ופרפורמנס ב"תחילת הדרך" (מחזור #4)

בשיתוף מרכז הגר"א | אפריל - יוני 2024

החממה של אי"ב היא תכנית תומכת ליוצרי תיאטרון ופרפורמנס בתחילת דרכםן המקצועית.
התכנית כוללת לימודים והתנסות מעשית בכל המרכיבים הנוגעים להפקה וניהול עצמאי שלכםן כיוצר.ת מוביל.ה של יצירתה. התכנית מאפשרת הבנה של שדה היצירה העצמאית התיאטרונית מנקודת מבט מערכתית, הכרות עם "השחקנים" בשדה (כגון, מקורות מימון, מוסדות תומכים שונים וכו') בנוסף, מהווה התכנית בסיס לתמיכה וליווי מקצועי המותאמים לצרכי המשתתפים והמשתתפות. במסגרת התכנית נבין מהם תחומי אחריותו של היוצר העצמאי ויוקנו כלים מקצועיים המאפשרים התקדמות בשדה היצירה.

בין הנושאים שילמדו:

⭐ חיי יוצר.ת עצמאי.ת וניהול עצמי ⭐ מקורות מימון ⭐ ניהול תקציב ⭐תזרים ותמחור ⭐הפקה ⭐התמצאות באקסל ⭐פיצ'ינג ⭐שיווק וקהל ⭐כתיבה ⭐חו"ל ⭐מפגשי השראה

ימי שלישי, 10:00-13:00 החל מ-2.4
מיקום: מרכז קהילתי הגר"א – רח' הגר"א 28, תל אביב.

 

מבנה תכנית החממה

מפגשים קבוצתיים פיזיים: 8 מפגשים שיונחו על-ידי אנשי מקצוע מתחומים שונים: ניהול תרבות, הפקה, שיווק תיאטרון, וכתיבה מקצועית ועוד. בכל מפגש כזה ישתתף גם יוצר ותיק ומנוסה, שישתף מניסיונו.
לקראת המפגשים היוצרים יתבקשו להכין משימות בהתאם לתוכן המפגש.

המפגשים הפיזיים יתקיימו בימי שלישי, אחת לשבוע-שבועיים, בין השעות 10:00-13:00 במרכז קהילתי הגר"א.

השתלמויות בזום: שלוש סדנאות כלים פרקטיים (למשל: שימוש באקסל, שימוש בקנבה, בניית אתר).

מפגשים מונחים בקבוצה קטנה: אחת לשבוע-שבועיים יתקיימו מפגשים זומיים בקבוצות קטנות. מטרת המפגשים הללו לספק מעטפת אישית יותר, לדון בנושאים/אתגרים שעולים מתוך הקבוצה על מנת לקדם תהליכי עבודה אישיים של כל אחד ואחת.

מנטורינג (אופציונלי): ליווי אישי לכל יוצר/ת. הליווי מוענק על ידי יוצרים ותיקים ומנוסים.

חלל חזרות: חלל ללא עלות במרכז הגר"א, על בסיס מקום פנוי

הנחה לכל השתלמויות אי"ב: היוצרים/ות יוכלו להצטרף להשתלמויות המקצועיות של אי"ב במהלך שנת 2024 במחיר חברי אי"ב (מחיר מוזל)

תנאי סף להצטרפות: המסלול מיועד ליוצרות/ים שהעלו הצגה עצמאית אחת לפחות על במה מקצועית או ליוצרות.ים שנמצאות בתהליך חזרות מתקדם ובידם תאריך עלייה לבמה.

פירוט מפגשים

יש לי מופע – מה עכשיו? 

מזל טוב, יש לך מופע ראשון שלם!
איך לבחור את המקום בו אופיע? מה הם תנאי השימוש באולם בכל מקום כזה? שמעתי שצריך "לספור הרצות" למה ואיך זה קשור להתפתחות שלי?
במפגש יוצגו האפשרויות והשיקולים השונים שכדאי לקחת בחשבון כשאתם יוצאים לדרך עם מופע חדש. נמפה את המקומות השונים לקיום מופעים, מי הם "השחקנים" הרלבנטים בשדה שלנו, אילו הזדמנויות קיימות בשטח ומה הם מקורות המימון והתמיכה המרכזיים ביוצרי תיאטרון ופרפורמנס עצמאים.

מקורות מימון וסביבה ארגונית של תרבות ואמנות בישראל

האחריות ליצירה, תלויה גם ביכולת של היוצר.ת להכיר ולעבוד עם הסביבה בה הוא פועל.
נמפה את שלל האפשרויות הקיימות למימון ותקצוב, ונעשה סדר מי הם השחקנים המרכזיים בזירה שחלקם הוזכרו במפגשים הקודמים: משרד התרבות ,משרד החוץ, מועצת הפיס, היכלי תרבות, רשויות מקומיות, מרכזי פרינג', קרנות – מי הם? מה תפקידם בחיים המקצועיים שלנו? איך פונים אליהם? למה זה קשור אלינו?

צילום: שחף ברגר

בהנחיית ענת רדנאי, מנכ"לית אי"ב – ארגון יוצרים עצמאים בתיאטרון ואמנות המופע. מנהלת, מפיקה, שותפה ויוזמת של פרויקטים תרבותיים שונים ומגוונים. צברה ניסיון בניהול מוסדות תרבות ובהפקה של פרויקטים תרבותיים רבים בקשת התחומים שבין אמנויות המופע והאמנויות הפלסטיות. עסקה ביעוץ ובליווי של ארגוני תרבות צעירים ושל יוצרים עצמאים. מרצה במסגרות שונות, ביניהן מכללת ספיר – המחלקה לתרבות, יצירה והפקה, בית הספר לתיאטרון חזותי ועוד.

פוגשות את מפעל הפיס: מפגש עם דולין מלניק, ראש אגף תרבות במפעל הפיס ומנהלת מועצת הפיס לתרבות ואמנות

מועצת הפיס לתרבות ואמנות היא מהגופים המובילים בישראל בתמיכה ביוצרים עצמאים. במפגש נשמע ממקור ראשון על שיטת חלוקת המענקים המתעדכנת משנה לשנה, כיצד מתבצעות ההחלטות, ולמה כדאי לשים לב בפעם הבאה שאנחנו מגישות פרויקט לתמיכת מפעל הפיס.

צילום: רפאל מלניק

"היי, אני יוצר.ת": סדנת פיצ'ינג

חלק גדול מההצלחה בחיים של היוצר.ת טמונה ביכולת שלו או שלה לדבר על יצירתו/ה, לתאר באותה באופן נכון ומסקרן – בין אם כחלק מהגשה לתמיכה או בפגישה מזדמנת ברחוב.
במפגש פיצ'ינג יוענקו למשתתפים הכלים והדגשים לביצוע של פיץ' מוצלח – איך להציג את עצמי ואת עשייתי; מה חשוב להדגיש ומה אפשר להשמיט, איך לגבש ולנסח את העשייה היצירתית שלכם, תוך שימוש ברקע שלכם והעולם הייחודי של כל יוצר.ת.
בהנחיית טל מילר – תסריטאי וכותב נאומים, מנחה לכתיבה במספר בתי ספר לקולנוע ולסדנאות פיצ'ינג בבתי הספר סם שפיגל, חשיפה, בצלאל ומכללת ספיר. בוגר מגמת תסריטאות של בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה. בשירותו הצבאי שימש ככותב הנאומים של הרמטכ"ל גבי אשכנזי ובהמשך כתב לבכירים שונים ומשונים במערכת הפוליטית. יוצר ותסריטאי ראשי של הסדרה "ויקי ואני" זוכת הפרסים.

צילום: דוד שקורי

צילום: זהר שטרית

פוגשות את תיאטרון הבית: מפגש עם ג'ייסון דנינו הולט

המנהל האמנותי של תיאטרון הבית

תיאטרון הבית שהוקם בשנת 2016 הפך מהר מאד למרכז תיאטרון אטרקטיבי ולשחקן מוביל וסמן עדכני בשדה היצירה העצמאית בישראל. בניהול אמנותי מוקפד ומובחן ביססו שני המנהלים האמנותיים – מרינה בלטוב וג'ייסון דנינו הולט את התיאטרון כבית ליוצרים (מרכז פרינג') באופן הרחב של המילה, כזה שאינו רק מארח אלא גם מצמיח יוצרים ומייצר הזדמנויות להתפתחות.
ג'ייסון ידבר איתנו על החזון הניהולי, כיצד נבחרות ההצגות העצמאיות המתארחות בתיאטרון ועל דרכו כיוצר עצמאי.

יצירת חזון אישי וחזון מקצועי

להיות יוצר ולעסוק באמנות כדרך חיים זה דבר נפלא. פעמים רבות אנחנו חווים ש״התגלגלנו״ במקרה לעולם היצירה ואין לנו באמת אפשרויות חדשות. אבל במציאות בחרנו להיות יוצרים (במידת מודעות והבנה כזו או אחרת), אז אם כבר בחרנו, בואו נעצור לרגע ונראה איך אפשר לחיות עם הבחירה הזאתֿ טוב יותר.
איכות החיים שלנו כיוצרים תלויה באופן שבו אנחנו מנהלים את חיינו ואת עצמנו. במפגש נדבר על איך ליצור בהירות: איך אני חי.ה את חיי כיוצר.ת (כלכלית, רגשית, משפחתית, חברתית, בריאותית..), מהם הקשיים שלי והפערים שאני חווה, מה הייתי רוצה לעצמי ואיך אני מגיע.ה לזה? ובקיצור, איך ליצור חזון אישי וחזון מקצועי ולסנכרן ביניהם.

צילום: דודו בכר

בהנחיית גליה בדור – מאמנת אישית בתחום התרבות והאמנות, מפיקה ומנהלת בתחום התרבות: לשעבר מנכ”לית עמותת דוקאביב לקידום הקולנוע הדוקומנטרי בישראל, מנכ”לית עמותת פורום היוצרים הדוקומנטריים בישראל, מפיקת סרטים דוקומנטריים. מייסדת פסטיבלי דוקאביב גליל ודוקאביב נגב.

את/ה הבוס: סדנת ניהול ליוצרים ויוצרות 

התיאור ״מעופף״ או ״מעופפת״ מגיע לעיתים כל כך קרובות כתיאור לאנשים העוסקים באמנות.
אבל האמת היא, שכישרון גדול כבר לא מספיק כדי להצליח בעולם האמנות. יותר ויותר נדרשות יכולות
ניהול גבוהות, שיכולות להראות כל כך מאיימות למי שרק רוצה ליצור.
האמת היא, שאפשר אחרת.
במפגש נבין איך אפשר לצאת מהלופ הזה ונתמקד בצד הפרקטי של איך הופכים רעיון למציאות; נקבל כלים לניהול זמן ומשימות (למה בכלל זה חשוב?) איך מתכננים פרויקט ואיך בונים תכנית קדימה? ומה עלול להפריע לנו בדרך. נלמד איך בונים תקציב, מה ההבדל בין תקציב, דו״ח הכנסות הוצאות, ותזרים.

צילום: הדר חוכים

בהנחיית נדיה רז – מוזיקאית, יזמית, מפיקה, מנהלת אמנים ואשת שיווק. ממקימות ״צלילים״ – איגוד המוזיקאים המוזיקאיות. שיווקה והפיקה בפסטיבלים וארגונים גדולים, ביניהם: התזמורת הקאמרית הישראלית, הקאמרטה הישראלית ירושלים, פסטיבל הפסנתר תל אביב, פסטיבל הג׳אז בים האדום, פסטיבל ישראל, פסטיבל מנופים, ועוד.

שיווק ליוצר.ת בתחילת הדרך

אחד מתחומי האחריות המשמעותיים כיוצר.ת עצמאי.ת – לדאוג לקהל. אבל איך עושים את זה?
בניית זהות חזותית ומילולית להצגה מהווה פעולה מרכזית אוצרותית המשלבת בין התכנים של האירוע לבין תכנים יומיומיים. קצרה היריעה מלתפוס את כל תורת השיווק, במפגש אחד ננסה להציע מבוא רלוונטי ובו גם נשאב השראה וגם נקבל כלים פרקטיים.
נפגוש את נמרוד דנישמן, יוצר חבר אי"ב וממקימי התיאטרון הגאה אשר יספר לנו על הדרך העצמאית שלו וישתף בתובנות מרתקות בבניית זהות חזותית ובפוטנציאל שלה להביא קהל ולעורר סקרנות ועניין.
לאחר מכן נצלול לסדנת סושיאל שבה נעמיק את הידע על פלטפורמות שיווק נגישות ומתן כלים לפיתוח והעצמת ההצגות. נקבל טיפים חשובים בכתיבה לסושיאל. 

צילום: ארז עובד

צילום: קרן גנור

נמרוד דנישמן – במאי, מחזאי ומורה למשחק. מייסד שותף ומנהל של תיאטרון המשולש – התיאטרון הגאה של תל אביב. בוגר בהצטיינות מסלול בימוי והוראת התיאטרון בסמינר הקיבוצים. זוכה פרס שולמית אלוני (2021), מועמד בפרס המחזה בקיפוד הזהב (2019) ובפסטיבל New York Summer Fest (2019). מורה למשחק ולתולדות התיאטרון בגודמן, בית הספר למשחק בנגב. מבין עבודותיו: לילה אחרון ברומא, הגדר, יותר מזה אנחנו לא (תיאטרון המשולש); חומר מסוכן, אישה לאישה, דרקולה או דמדומים (צוותא); קרה באמת (תמונע); למען האמת (תיאטרון יפו), ועוד.
בהנחיית ליאת כהן – ליאת החלה את דרכה המקצועית בשנת 2009 באחת מחברות הסושיאל הראשונות בישראל. לאחר מכן עבדה עם מספר חברות פרסום. ב-2012 הקימה את חברת FUNIA המתמחה בייעוץ, בניית אסטרטגיה, ניהול רשתות חברתיות, קריאייטיב וניהול מדיה. החברה היא אחת החברות המובילות בישראל בניהול רשתות חברתיות לארגונים חברתיים וציבוריים.

 לעורר את צ'אקרת חו"ל ואיך להציג את עצמי לעולם

במהלך המפגש נפרוס את האפשרויות השונות ליציאה עם הצגה לחו"ל. נבין אילו חומרים יש להכין מראש, כיצד עובדים מול גופים רלוונטים ומהן העלויות הכרוכות בנסיעה כזו. נתייחס למנטליות ולגישה שמשפיעות על אופן העבודה מול גורמים בחו"ל, ונתייחס גם לאפשרויות מימון שונות. 

צילום: יעל שלח

בהנחיית גל סבו – במאית, מעצבת תנועה לתיאטרון ומורה למחול. חברת אי"ב. הופיעה ומופיעה בחו"ל עם עבודותיה ומלווה הגשות של יוצרים לחו"ל.

סטוץ עם אקסל: מפגש היכרות עם תוכנת אקסל / גוגל שיטס

אם את.ה יוצר.ת עצמאי.ת, אז יש לך צורך תמידי לארגן מידע, בין אם זה בקשת תמיכה, תמחור הרצה, תכנון תקציב של הפקה חדשה, או אפילו איסוף רשימת תפוצה, כל אלה דורשים ידיעה בסיסית של שימוש באקסל.
בהשתלמות קצרה ואינטנסיבית תוכלו להקנות כלים בסיסיים הכרחיים לשימוש באקסל, ובעיקר לא להילחץ כל פעם שמישהו אומר לך ״בוא נעשה טבלה״.
נתייחס גם לתכנת excel ב-office וגם לאחיו התאום (הלא זהה), google sheets.

איך להקים אתר אינטרנט: כרטיס הביקור שלך כיוצר.ת

אתר אינטרנט זה אחד הדברים האלו שכולנו יודעים.ות שהוא חשוב, אבל מאיפה בכלל להתחיל? האם אני צריך להיות מתכנת האקר-על בשביל להקים אתר? התשובה היא שהיום, כל אחד יכול לבנות אתר יפהפה ומסודר.
בשני מפגשים אינטנסיביים, נלמד כיצד לתכנן ולבנות אתר אינטרנט. נתמדר בפלטפורמה של WIX, שזה קצת כמו להכין מצגת.

צילום: ענבר רוטשילד

בהנחיית נתן סקופ  – נתן בונה אתרי אינטרנט מגיל 16 ואקסלים מינקות, כיום הוא גאון הממשקים הדיגיטליים של אי״ב. נתן הוא גם יוצר, שחקן, זמר, חוקר, מפיק וחובב תיאטרון, לומד לתואר שני באוניברסיטת תל אביב, חבר במקהלית גיא בן הינום, ומייסד ומפיק את קבוצת Theater in the Rough, תיאטרון קהילתי ירושלמי הפועל בשפה האנגלית.

פרטים טכניים והרשמה

תאריכי המפגשים:
ימי שלישי 10:00-13:00
2.4 | 16.4 | 30.4 | 7.5 | 21.5 | 4.6 | 18.6 | 25.6 

חשוב! המפגשים הפייזים חשובים ללמידה. הנוכחות בכל המפגשים מחייבת. לכן חשוב לנו שבעת ההרשמה תוודאו שאתם אכן יכולות.ים להתחייב לכל המפגשים.

מחיר: 1500 ש"ח | מחיר לאחר הנחה לתושבי תל-אביב: 900 ש"ח 

ניתן לחלק עד 10 תשלומים

אודות אי"ב
אי"ב שמה לה למטרה להיות גוף מוביל, פלטפורמה מקצועית וארגון גג ליוצרים וליצירה עצמאיים בתחום התיאטרון ואמנות המופע ("פרפורמנס") בישראל. אי"ב שואפת להעצים את שדה היצירה התאטרונית העצמאית בישראל, להשפיע על מדיניות בתחום התרבות, ליצור אופק פעולה, לפתח ולקדם יצירה עצמאית מקצועית ומעוררת השראה.

למימוש מטרותיה, העמותה פועלת בדרכים שונות ובהן:
הנגשת מידע מקצועי ליוצרות ויוצרים: באמצעות השתלמויות מקצועיות שנוגעות למעטפת הארגונית של היוצרים, ובאמצעות הנגשת מידע רלבנטי ליוצרים
פעילות מול הממסד לטובת יוצרות ויוצרים : העמותה פועלת מול גופים שונים ובהם משרד התרבות, רשויות מקומיות, תרבות לפריפרייה, מועצת הפיס, גופים מארחים שונים ועוד.
החברות באי"ב: באי"ב כ-70 חברים וחברות מן המנין. ההצטרפות לחברות מלאה באי"ב (חברות מן המנין) נפתחת אחת לשנה ברבעון האחרון. תנאי הסף מותאמים לתנאי הסף לקבלת תמיכות ממשרד התרבות, מאחר ואי"ב היא הארגון היחיד (כמעט) שיכול להגיש יוצרות ויוצרים לקבלת תמיכה זו.
יחד עם זאת, יוצרות ויוצרי תיאטרון מוזמנים לשמור איתנו על קשר ולהעזר בנו בדרכים שונות, וכך גם אם החברות לא מלאה, אנחנו שמחים לקדם קהילת "החברים של אי"ב" בתקווה להרחיב אותה ולהעניק לה יותר ויותר מידע ושירותים שונים.

אודות מרכז קהילתי הגר"א
מרכז הגר״א הוא מרחב התכנסות קהילתית ייחודי בשכונת נווה שאנן. ביום המרכז מקיים מגוון של פעילויות תרבותיות- אומנותיות, ובערב הופך לחלל אירועים וסדנאות. בנוסף, המרכז מקדם קיימות ומטפח גינה קהילתית. זהו בית לתושבי ותושבות השכונה וגם לאמנים ואמניות, מקום ליצירה, מפגש והשראה, הצגות, סרטים ואירועים.

דילוג לתוכן