יוצרים? יוצרים! : תכנית ליוצרי תיאטרון בתחילת הדרך

נובמבר 2020

יוצרים? יוצרים

עושה צעד ראשון בעולם היצירה? 

ופתאום גם הגיעה קורונה?!

אי"ב מציעה לך תכנית קצרה (6 מפגשים +ליווי אישי) שתעשה סדר ותנצל את תקופת הקורונה המוזרה לטובת למידה והיערכות.

המפגשים יעסקו בנושאים: שיווק, גיוס משאבים, הכנה להגשות, ניהול תקציב ויצירה בזמן קורונה. 

במסגרת התכנית יקבל כל משתתפ.ת ליווי אישי מיוצר.ת מנוסה בהתאם לצרכים ההפקתיים והאמנותיים.

התכנית מיועדת ליוצרים.ות בתחילת דרכם בתחום התיאטרון ואמנות המופע שרוצים לשנס מתניים, לשאוב אופטימיות ולהיערך להזדמנויות יצירתיות למרות הכל, או אחרי הכל.

מבוא

אי"ב – ארגון יוצרים עצמאים  בתיאטרון ובאמנות המופע, הוא ארגון גג שמטרתו להעצים את תחום היצירה הוקמה על-ידי קבוצת יוצרים שהתאגדו סביב חזון משותף: להעצים  את שדה היצירה התיאטרונית העצמאית בישראל:  ליצור  אופק  פעולה, לפתח ולקדם  יוצרים ויצירה עצמאים. העמותה מונה 53 יוצרים שחברים בה ומקבלים שירותי ייעוץ מקצועיים בתחומים שעוטפים את תהליכי היצירה, שירותי ניהול כספי, חדרי חזרות מסובסדים, מענקי שיווק , סיוע ביציאה להופעות בפריפריה, ועוד…

למרות שהחברות בעמותה מיועדת ליוצרים מקצועיים העומדים בתנאי סף נדרשים, חלק מחזון העמותה הוא להנגיש מידע לכל יוצר עצמאי בתחום התיאטרון והפרפורמנס, ובמיוחד לדור הצעיר, שיוצא מבתי הספר למשחק, לבימוי, לתיאטרון חזותי, ונדרש לפלס דרכו המקצועית לראשונה.

מכאן הרעיון ל"מעגל יוצרים צעירים" במסגרת אי"ב. ביולי האחרון קיימנו את המעגל היוצרים הראשון שבו השתתפו יוצרים צעירים ויוצרי אי"ב ותיקים ששיתפו מניסיונם, והתוצאה הייתה מוצלחת ומפרה. בתקופת הקורונה יוצרים חווים תחושות רבות של ייאוש, בדידות וקושי (עד לכדי ויתור), ואם זאת: ישנן חלק מהתמיכות והקרנות שעדיין פועלות, ושיתופי פעולה יצירתיים ומעניינים מתגלים למרות הכל. בענינו התקופה הזאת מאפשרת למידה והתמקצעות מעמיקה ורגועה יותר מהשגרה ה"תזיזתית", כמו כן, המפגש (גם הוירטואלי) בין יוצרים הוא משמעותי דווקא יותר בתקופה שכזו, וביכולתו לחזק ולתמוך.    

מטרת התכנית 

להנגיש ליוצרי תיאטרון ופרפורמנס צעירים, מידע רחב ככל האפשר הנוגע למעטפת של היצירה. איך מתחילים? איפה מופיעים? באילו תנאים? אילו מן חוזים נדרשים? למי אפשר לפנות לקבלת מענק לתמיכה? ועוד. 

לבנות קהילה תומכת בתקופה בה חוסר הוודאות גדול, והיכולת לתכנן עתיד נמצאת בסימן שאלה תמידי.

במהלך המפגשים ולאורך תהליך של ליווי אישי, יוצפו אתגרים ויוקנה מידע שיסייע ליוצרים ויוצרות צעירים וצעירות בשדה היצירה העצמאית בתחום התיאטרון.  במפגשים נבין מהי הסביבה בה יוצר עצמאי פועל, איזו אחריות הניצבת בפניו, נפיג חששות, נעניק מידע פרקטי, נקשיב לשאלות שעולות ונענה עליהן.

מבנה 

תנאי סף להצטרפות – יוצר/ת שסיימו לימודיהם בשלוש השנים האחרונות, ונמצאים בהתחלה או שלב כלשהו של תהליך עבודה על המופע הראשון או השני שלהם. 

תכנית 

פגישות קבוצתיות  – שש פגישות קבוצתיות (בזום, כל זמן שלא ניתן להתקהל) 

ליווי אישי לכל יוצר/ת צעיר/ה יתאפשר ליווי אישי, משמע, 5 פגישות אישיות. ליוצר הצעיר יותאם יוצר מנוסה, בהתאם לצרכים ולרצונות של היוצר הצעיר. 

נושאים שילמדו:

המפגשים הקבוצתיים  יונחו על ידי  אנשי מקצוע מתחום ניהול תרבות, הפקה, שיווק בתיאטרון, ומתחום הכתיבה והכנה לפרזנטציות. בכל מפגש כזה ישתתף גם יוצר ותיק, מנוסה, שישתף מניסיונו במהלך השיחה המקצועית. 

כל מפגש קבוצתי ימשך 2-3 שעות (המשך תלוי נושא, חלק מהנושאים דורשים התנסות ולכן בעלי אופי סדנאי)  

להלן הנושאים שידונו במפגשים הקבוצתיים (חשוב להדגיש כי ההתייחסות לתקופת הקורונה, השלכותיה, אופיו של התיאטרון בתקופה זו מקבלים התייחסות לכל אורך המפגשים): 

תאריכים:
25.11-30.12
המפגשים יתקיימו בימי רביעי בשעה 18:00 (למעט בחנוכה שהמפגש יועבר לשעות הבוקר)

25.11 – מפגש 1: איפה אני?
היכרות עם הסביבה הארגונית של תרבות ואמנות בישראל.
יצאתם לחיים עצמאיים…מול מי עובדים? עם מי מדברים? איך משתפים פעולה? יש תמיכות?
מטרת המפגש, למפות את "הסביבה" שבה אתם עומדים ליצור: משרד התרבות ,משרד החוץ, מועצת הפיס, היכלי תרבות, רשויות מקומיות, מרכזי פרינג', קרנות – מי הם? מה תפקידם בחיים המקצועיים שלנו? איך פונים אליהם? למה זה קשור אלינו?
האחריות ליצירה, תלויה גם ביכולת של היוצר.ת להכיר ולעבוד עם הסביבה בה הוא פועל. המפגש הזה יאפשר לכם גישה לעולם הזה.

מנחה: ענת רדנאי, מנכ"לית אי"ב.

2.12 – מפגש 2: מרעיון להגשה
קולות קוראים, כתיבת הגשות לקבלת מענקים
הגשת הצעה ל"קול קורא" או למענק , דורשת יכולת להפוך את כוונותיכם האמנותיות, את הרעיון היצירתי שלכם, לטקסט כתוב, שמתאר באופן מדויק ובהיר את התהליך היצירתי, הגישה הבימויית, העיצובית ועוד…
לעיתים קרובות זה מהלך מורכב. הסיכוי לזכות בתמיכה בעקבות הגשה תלוי (מעבר לייחוד ולדיוק של עבודת האמנות) , גם ביכולת שלכם "לתרגם" לטקסט את כוונותיכם. במפגש נשוחח על קולות קוראים ועל דגשים שקשורים בכתיבה והגשה של בקשות לתמיכה.

מנחה: גליה בכרך.

9.12 מפגש 3: פיצ'ינג
חלק מתהליך ההגשות לתמיכות וההצלחה להשיג את התמיכה טמונה ביכולת של היוצר.ת להסביר באופן מילולי את הפרויקט. במפגש פיצ'ינג יוענקו למשתתפים הכלים והדגשים לביצוע של פיץ' מוצלח – מה חשוב להדגיש ומה אפשר להשמיט, איך לגבש ולדייק את הסיפור שכתבתם, תוך שימוש ברקע שלכם והעולם הייחודי של כל יוצר.ת.

מנחה: טל מילר.

16.12 (חנוכה בשעה 10:00) מפגש 4: ניהול תקציב
איך לבנות תקציב הפקה, ולאחר מכן איך לנהל תקציב של הרצה. במפגש "נרד לעומקם של מספרים"…. נלמד לתכנן תקציב לתהליך ההפקה, נבין כיצד מנהלים אותו, ומה הם הכללים לבניית תקציב שמוגש לגופים שונים לטובת קבלת תמיכה.

מנחה: גליה בכרך.

23.12 מפגש 5: מבוא לשיווק
שיווק ברשתות חברתיות ויחסי ציבור.

שיווק רשתות חברתיות – במפגש יוענקו כלים פרקטיים לניהול השיווק ברשתות חברתיות (פייסבוק, ודגש על אינסטגרם) במטרה להגביר את החשיפה והקידום של העשייה היצירתית שלכם: איך עובד האלגוריתם, איך יוצרים engagement, מה כדאי לשים בפרונט.

יחסי ציבור– בעבר, כתבה אחת בידיעות אחרונות, ביקורת טובה/רעה ב"הארץ" או הופעה בודדת בערוץ 1 או שתיים היו מייצרים מיד גלים ו"רעש" סביב הצגה. כיום, הקהל מופגז במסרים מעשרות כלי תקשורת, מקומיים, ארציים, דיגיטליים ומשודרים. לצד זה, יש עומס והצפה תמידית של תכנים אמנותיים.
יש בזה יתרון וחיסרון – בעולם של 3-4 כלי תקשורת מרכזיים, אם לא נכנסת אליהם – לא היו יודעים עלייך. בעולם ה"חדש" יש הרבה יותר תחרות, אבל גם הרבה יותר פלטפורמות, ואותן צריך להכיר ולדעת כיצד לנצל. כאן נכנס לרוב תפקידו של איש היח"צ.
במפגש, נכיר את מפת התקשורת על ההזדמנויות, האתגרים והאינטרסים שבה, ונלמד איך באמצעות מודעות לתחום והכנה מוקדמת, נוכל לתת להצגה שלנו סיכוי טוב יותר לקבל חשיפה תקשורתית חיובית. נכיר לעומק את תפקידו של איש יחסי הציבור ואיך הוא משתלב במערך ההפקתי של הפקות קטנות וגדולות, מתי המועד הנכון לשקול יח"צ מקצועי ואיך לתת לו את הכלים להצליח עם התוכן שלכם.

מנחה: עודד מזרחי.

30.12 מפגש 6: השראה
מאז מרץ 2020 אולמות התיאטרון סגורים והמפגש עם הקהל איננו אפשרי. ובכל זאת אנשים עושים תיאטרון?…. במפגש נצפה בקטעים מיצירות שונות שנוצרו בשנה האחרונה, נבחן מהם גבולות המדיום ונדבר על האתגרים שעומדים מולנו כדי להמשיך וליצור בזמן כזה.

מנחה: נטלי צוקרמן.

*לשאלות ובקשות להרשמה, אנא פנו אלינו וספרו על עצמכם במייל (מוסד לימודים, גיל, ניסיון): [email protected]


*התכנית בעלות מסובסדת של 250 ש"ח בלבד.
*הטקסט מנוסח בלשון זכר, אך כמובן פונה לכל המינים והמגדרים.
*השתתפות בתכנית – בעדיפות ליוצרים.ות שסיימו בשלוש שנים האחרונות לימודי תיאטרון/אמנות.
*מיועד רק ליוצרי תיאטרון ופרפורמנס.
*מספר המקומות מוגבל, ההשתתפות מותנית בהרשמה מראש.
*הפרויקט הינו פרויקט משותף של עמותת אי"ב – ארגון יוצרים עצמאים בתיאטרון ובאמנות המופע והמחלקה לאמנויות, עיריית תל אביב-יפו.

על המנחים.ות:

נטלי צוקרמן – היא יוצרת תיאטרון, פרפורמרית, מרצה, אוצרת ודרמטורגית. בין עבודותיה: Practice Makes Perfect (זוכת פרס הפרפורמר בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר 2015 ופרס קיפוד הזהב לעבודת אנסמבל) והגוף האחר בשיתוף עם עתליה ברנזבורג (פרס מבצעת השנה בקיפוד הזהב 2014). אחת מיוזמות ומנהלות אמנותיות של  פסטיבל "תלוי במקום" בתל אביב עם ליחי בקרמן (2010 – 2014). ניהלה אמנותית ביחד עם רואי גורמזאנו את אירועי "פעימת לילה" של עיריית תל אביב-יפו בלילה לבן. ב-2018 ניהלה אמנותית את פסטיבל בת-ים הבינלאומי לתיאטרון רחוב ומרחב ציבורי ביחד עם יוגי דקל, יואב ברתל ורואי גורמזאנו. ניהלה אמנותית עם ג'ייסון דנינו הולט את פסטיבל "היום שאחרי-חתירה למגע" שהתרחש ביציאה מהסגר הראשון בתיאטרון הבית. בשנים האחרונות עבדה בצוות הניהול האמנותי של חשיפה בינלאומית וישראדרמה עם משה פרלשטיין. כדרמטורגית עבדה בין היתר עם האמנים ג'ייסון דנינו הולט, רן בכור, גלית ליס, אורן לאור וניב שיינפלד, איילה פרנקל ודפנה זילברג. מלמדת תיאטרון, דרמטורגיה, הוראה ופרפורמנס באוניברסיטת תל אביב, סמינר הקיבוצים, תיכון עירוני א' ותיכון בית החינוך המשותף חוף השרון. כמו כן מרצה בנושא אמנויות הבמה ונכות. בעלת תואר בחינוך ובימוי מסמינר הקיבוצים, בעלת תואר ראשון בהצטיינות יתרה בפרפורמנס מה- RCS בסקוטלנד ותואר שני בהצטיינות יתרה בתיאטרון באוניברסיטת תל אביב.

גליה בכרך – יועצת ומלווה יוצרים , בעלת ניסיון ארוך שנים בניהול עמותות בתחום התרבות.
מנכ"ל תיאטרון הקוקיה , בעברה ניהלה את סדנאות הבמה והיתה חלק מהקמת אי"ב , ניהלה והפיקה פסטיבלים בתחום התרבות ביניהם :  התיאטרונטו, פסטיבל אישה , אירועי התרבות של שבוע הספר ועוד.

אמנון אילוז – מעצב, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל ומרצה בה. הבעלים ומנהל הקריאייטיב של רה-לבנט, משרד עיצוב ומיתוג מוביל המתמחה בעבודה עם גופים ציבוריים ומוסדות תרבות.

עודד מזרחי – בעלים של משרד יח"צ עצמאי המתמחה בתרבות מזה למעלה מעשור. בין הלקוחות והפרויקטים אותם הוא מייצג נמנים תיאטרון "צוותא", בית הספר למשחק "בית צבי", מרכז ענב לתרבות, היכל התרבות פ"ת, מרכז תרבות בית אריאלה וספריות תל אביב-יפו וכן אמנים, פסטיבלים ואירועים רבים.

טל מילר – תסריטאי וכותב נאומים, מנחה לכתיבה במספר בתי ספר לקולנוע ולסדנאות פיצ'ינג בבתי הספר סם שפיגל, חשיפה, בצלאל ומכללת ספיר. בוגר מגמת תסריטאות של בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה. בשירותו הצבאי שימש ככותב הנאומים של הרמטכ"ל גבי אשכנזי ובהמשך כתב לבכירים שונים ומשונים במערכת הפוליטית. יוצר ותסריטאי ראשי של הסדרה "ויקי ואני"  זוכת הפרסים.

ענת רדנאי – מנכ"לית אי"ב– ארגון יוצרים עצמאים בתיאטרון ואמנות המופע.מנהלת , מפיקה, שותפה ויוזמת של פרויקטים תרבותים שונים ומגוונים. צברה ניסיון בניהול מוסדות תרבות ובהפקה של פרויקטים תרבותיים רבים בקשת התחומים שבין אמנויות המופע והאמנויות הפלסטיות. עסקה ביעוץ ובליווי של ארגוני תרבות צעירים ושל יוצרים עצמאים. מרצה במסגרות שונות, ביניהן מכללת ספיר – המחלקה לתרבות, יצירה והפקה.

דימוי פלייר מתוך המופע: היעלמותו המסתורית של מ', יוצרת חברת אי"ב: דניאל כהן לוי, צילום: דן בן ארי.