החממה – ארגז כלים ליוצרי תאטרון עצמאים בתחילת דרכם

מזמינות אתכם לקחת חלק בחממה של אי"ב 2021-2022
8 מפגשים + מנטורינג אישי לכל משתתפ/ת!

המסלול מיועד ליוצרות/ים שהעלו כבר הצגה עצמאית אחת לפחות על במה מקצועית או ליוצרות/ים שנמצאות/ים בתהליך חזרות להצגה ראשונה שתעלה לבמה במהלך 2022.

נושאים מרכזיים: היכרות עם הסביבה הארגונית של תרבות ואמנות בישראל + הגשת קולות קוראים + בנייה וניהול של תקציב + הכנת פרזנטציות ופיצ'ינג + שיווק + טיסה עם הצגות לחו"ל.


המפגשים יתקיימו אחת לשבועיים-שלושה, בימי שלישי בשעות 18:00-21:00.

מחיר ההשתתפות בחממה – 450 ש"ח. את התשלום ניתן יהיה לשלם גם בתשלומים.


פירוט התוכנית:


מטרת התכנית: להנגיש ליוצרי תיאטרון ופרפורמנס צעירים, מידע רחב ככל האפשר הנוגע למעטפת של היצירה. איך מתחילים? איפה מופיעים? באילו תנאים? אילו מן חוזים נדרשים? למי אפשר לפנות לקבלת מענק לתמיכה? ועוד. 

תנאי סף להצטרפות: המסלול מיועד ליוצרות/ים שהעלו הצגה עצמאית אחת לפחות על במה מקצועית או ליוצרות.ים שנמצאות בתהליך חזרות להצגה ראשונה שתעלה לבמה במהלך 2022. 

תוכנית החממה:

  1. 8 מפגשים: המפגשים  יונחו על יד  אנשי מקצוע מתחום ניהול תרבות, הפקה, שיווק בתיאטרון, ומתחום הכתיבה והכנה לפרזנטציות. בכל מפגש כזה ישתתף גם יוצר ותיק, מנוסה, שישתף מניסיונו. המפגשים יתקיימו בימי שלישי, אחת לשבועיים – שלושה, 18:00-21:00, בבית הבאר (סלמה 6, ת"א-יפו).
  2. מנטורינג: ליווי אישי לכל יוצר/ת. ליוצר/ת יותאם יוצר/ת מנוסה בהתאם לצרכים ולרצונות של היוצר/ת הצעיר/ה. 
  3. מרתון מפעל הפיס: היוצרים/ות יוכלו להשתתף במרתון כתיבת הגשות למפעל הפיס, ביוזמת אי"ב במהלך חודש ינואר. במרתון יקבלו היוצרים/ות תמיכה וליווי בכתיבת ההגשות. (ההשתתפות במרתון היא בתשלום סמלי) 
  4. השתלמויות אי"ב: היוצרים/ות יוכלו להצטרף להשתלמויות המקצועיות של אי"ב במהלך שנת 2022 במחיר חברי אי"ב (מחיר מוזל).

פירוט המפגשים:

14.12.21 – מפגש 1: איפה אני?
היכרות עם הסביבה הארגונית של תרבות ואמנות בישראל.

יצאתם לחיים עצמאיים… מול מי עובדים? עם מי מדברים? איך משתפים פעולה? יש תמיכות? 

מטרת המפגש, למפות את "הסביבה" שבה אתם עומדים ליצור: משרד התרבות ,משרד החוץ, מועצת הפיס, היכלי תרבות, רשויות מקומיות, מרכזי פרינג', קרנות – מי הם? מה תפקידם בחיים המקצועיים שלנו? איך פונים אליהם? למה זה קשור אלינו? האחריות ליצירה, תלויה גם ביכולת של היוצר.ת להכיר ולעבוד עם הסביבה בה הוא פועל. המפגש הזה יאפשר לכם גישה לעולם הזה. 

מנחה: ענת רדנאי, מנכ"לית אי"ב – ארגון יוצרים עצמאים בתיאטרון ואמנות המופע. מנהלת, מפיקה, שותפה ויוזמת של פרויקטים תרבותיים שונים ומגוונים. צברה ניסיון בניהול מוסדות תרבות ובהפקה של פרויקטים תרבותיים רבים בקשת התחומים שבין אמנויות המופע והאמנויות הפלסטיות. עסקה ביעוץ ובליווי של ארגוני תרבות צעירים ושל יוצרים עצמאים. מרצה במסגרות שונות, ביניהן מכללת ספיר – המחלקה לתרבות, יצירה והפקה.

__________

28.12.21 – מפגש 2: מרעיון להגשה 
קולות קוראים, כתיבת הגשות לקבלת מענקים.

הגשת הצעה ל"קול קורא" או למענק, דורשת יכולת להפוך את כוונותיכם האמנותיות, את הרעיון היצירתי שלכם, לטקסט כתוב, שמתאר באופן מדויק ובהיר את התהליך היצירתי, הגישה הבימויית, העיצובית ועוד…

לעיתים קרובות זה מהלך מורכב. הסיכוי לזכות בתמיכה בעקבות הגשה תלוי (מעבר לייחוד ולדיוק של עבודת האמנות) , גם ביכולת שלכם "לתרגם" לטקסט את כוונותיכם.  במפגש נשוחח על קולות קוראים ועל דגשים שקשורים בכתיבה והגשה של בקשות לתמיכה. 

מנחה: גליה בכרך, יועצת ומלווה יוצרים, בעלת ניסיון ארוך שנים בניהול עמותות בתחום התרבות. מנכ"ל תיאטרון הקוקיה, בעברה ניהלה את סדנאות הבמה והיתה חלק מהקמת אי"ב, ניהלה והפיקה פסטיבלים בתחום התרבות ביניהם :  התיאטרונטו, פסטיבל אישה, אירועי התרבות של שבוע הספר, ועוד.

__________

18.1.22 – מפגש 3: סדנת פיצ'ינג

חלק מתהליך ההגשות לתמיכות וההצלחה להשיג את התמיכה טמונה ביכולת של היוצר.ת להסביר באופן מילולי את הפרויקט. במפגש פיצ'ינג יוענקו למשתתפים הכלים והדגשים לביצוע של פיץ' מוצלח – מה חשוב להדגיש ומה אפשר להשמיט, איך לגבש ולדייק את הסיפור שכתבתם, תוך שימוש ברקע שלכם והעולם הייחודי של כל יוצר.ת. 

מנחה: טל מילר – תסריטאי וכותב נאומים, מנחה לכתיבה במספר בתי ספר לקולנוע ולסדנאות פיצ'ינג בבתי הספר סם שפיגל, חשיפה, בצלאל ומכללת ספיר. בוגר מגמת תסריטאות של בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה. בשירותו הצבאי שימש ככותב הנאומים של הרמטכ"ל גבי אשכנזי ובהמשך כתב לבכירים שונים ומשונים במערכת הפוליטית. יוצר ותסריטאי ראשי של הסדרה "ויקי ואני"  זוכת הפרסים.

__________

1.2.22 מפגש 3: יש לי מופע- מה עכשיו? 

מזל טוב, סיימת מסלול בימוי או השגת תמיכה – ויש לך מופע שלם!  

איך לבחור את המקום בו אופיע? מה הם תנאי השימוש באולם בכל מקום כזה? מה זה "ספירת הרצות" ואיך זה קשור לאיפה המופע של ירוץ? 

במפגש יוצגו האפשרויות והשיקולים השונים שעליכם לקחת בחשבון כשאתם יוצאים לדרך עם מופע חדש. נמפה את החללים השונים לקיום מופעים, נעבור להזדמנויות שונות הקיימות בשטח להעלאת מופע, ולסיום נרחיב על מקורות התמיכה המרכזיים ביוצרי תיאטרון ופרפורמנס עצמאים.

מנחה: ענת רדנאי. 

__________

15.2.22 – מפגש 5: ניהול תקציב ותזרים הפקה
איך לבנות תקציב הפקה, ולאחר מכן איך לנהל תקציב של הרצה. במפגש "נרד לעומקם של מספרים"…. נלמד לתכנן תקציב לתהליך ההפקה, נבין כיצד מנהלים אותו, ומה הם הכללים לבניית תקציב שמוגש לגופים שונים לטובת קבלת תמיכה. 

מנחה: גליה בכרך.

__________

1.3.22 –  מפגש 6: מיתוג

בניית זהות חזותית לאירוע או הצגה בתחום התרבות מהווה פעולה כמו־אוצרותית המשלבת בין התכנים של האירוע לבין חוץ בימתיים (רשתות חברתיות, עיתונות, שילוט וכד׳). ההרצאה תציג את מכלול פעולות הכרוכות ביצירה של שפה חזותית לאירוע או הצגה – החל במחקר והפיתוח הרעיוני לצד היוצרים, דרך עיצוב הקמפיין המקדים והנלווה לאירוע או ההצגה ועד עיצוב חזותי בחללי האירוע.

מנחה: קובי לוי: מרצה במחלקה לתקשורת חזותית ומעצב גרפי הפועל בתל אביב. בוגר בהצטיינות לתואר ראשון של המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל; בוגר בהצטיינות יתרה לתואר שני באמנות של המחלקה לתואר שני לאמנות בבצלאל והאוניברסיטה העברית. זוכה בפרס סנדברג על הישגים יחודיים בתחום העיצוב; זוכה פרס העיצוב מטעם משרד התרבות והספורט. עם תום לימודיו החל לעבוד כמעצב עצמאי והתמקד בעיצוב תערוכות, קטלוגים וספרי אמן ובעבודה עם מוסדות תרבות, מוזיאונים, גלריות, מוזיקאים, להקות מחול, בתי ספר לעיצוב ואמנות וכיו"ב. במהלך השנים הציג בתערוכות בארץ ובעולם. ב–2005 הקים את "הליגה", סטודיו עוסק בפרויקטי עיצוב מולטידיספלינריים בתחומי התרבות, האמנות והמרחבים ציבוריים.

__________

15.3.22 – מפגש 7: יח"צ וכתיבה שיווקית

המפגש יתייחס לשני נושאים: 

יחסי ציבור – יח"צ הם חלק משמעותי מה"מטרייה" השיווקית שלנו. המדיות השונות – אתרי אינטרנט רלבנטים, מדורי תרבות, מדורים אחרים שקשורים לתחום בו עוסקת ההצגה, הזמנת עיתונאים/מבקרים שיחשפו את ההצגה שלנו לקהל קוראים -לכל אלה נתייחס במפגש. 

כתיבה שיווקית – כולנו נדרשים לכתוב טקסטים שמיועדים לפלטפורמות שיווקיות שונות: תכניה, תוכניית פסטיבל, "פלייר" שיווקי למייל, או הודעת ווטסאפ. החלק המאתגר הוא למצוא את המילים הנכונות לתאר בקצרה את עבודת האמנות שלנו, מנקודת מבט "מכירתית" בלי לחטוא לאמנות שלנו. 

מנחה: ימסר בהמשך 

__________

29.3.22 – מפגש 8: טסים לחו"ל

איך יוצאים עם הצגה עצמאית לחו"ל

במהלך המפגש נפרוס את האפשרויות השונות ליציאה עם הצגה לחו"ל. נבין אילו חומרים יש להכין מראש, כיצד עובדים מול גופים רלבנטים ומהן  העלויות הכרוכות בנסיעה כזו. נתייחס למנטליות ולגישה שמשפיעות על אופן העבודה מול גורמים בחו"ל, ונתייחס גם לאפשרויות מימון שונות. 

מנחה: גל סבו: במאית, מעצבת תנועה לתיאטרון ומורה למחול. חברת אי"ב. הופיעה ומופיעה בחו"ל עם עבודותיה.


אודות  אי"ב

אי"ב שמה לה למטרה להיות גוף מוביל, פלטפורמה מקצועית וארגון גג ליוצרים וליצירה עצמאיים בתחום התיאטרון ואמנות המופע ("פרפורמנס") בישראל. אי"ב שואפת להעצים את שדה היצירה התאטרונית העצמאית בישראל, להשפיע על מדיניות בתחום התרבות, ליצור אופק פעולה, לפתח ולקדם יצירה עצמאית מקצועית ומעוררת השראה.

למימוש מטרותיה, העמותה פועלת בדרכים שונות ובהן: 

הנגשת מידע מקצועי ליוצרות ויוצרים: באמצעות השתלמויות מקצועיות שנוגעות למעטפת הארגונית של היוצרים, ובאמצעות הנגשת מידע רלבנטי ליוצרים

פעילות מול הממסד לטובת יוצרות ויוצרים : העמותה פועלת מול גופים שונים ובהם משרד התרבות, רשויות מקומיות, תרבות לפריפרייה, מועצת הפיס, גופים מארחים שונים ועוד. 

החברות באי"ב: באי"ב 55 חברים מן המנין. ההצטרפות לחברות מלאה באי"ב (חברות מן המנין) נפתחת אחת לשנה ברבעון האחרון. תנאי הסף מותאמים לתנאי הסף לקבלת תמיכות ממשרד התרבות, מאחר ואי"ב היא הארגון היחיד (כמעט) שיכול להגיש יוצרות ויוצרים לקבלת תמיכה זו. 

יחד עם זאת, יוצרות ויוצרי תיאטרון מוזמנים לשמור איתנו על קשר ולהעזר בנו בדרכים שונות, וכך גם אם החברות לא מלאה, אנחנו שמחים לקדם קהילת "החברים של אי"ב" בתקווה להרחיב אותה ולהעניק לה יותר ויותר מידע ושירותים שונים.