פ ר נ ה י י ם - דרמה אכזרית ומנומסת
אלית ובר
ברוכות וברוכים הבאים.ות לאתר החדש של אי״ב!
אלית ובר, בימאית, בובנאית ומספרת סיפורים. סיימתי את ביה"ס לתיאטרון חזותי בירושלים ב99' , ומאז גם השלמתי תואר ראשון בהוראת תיאטרון ותואר שני בטיפול באמצעות טקסטים (ביבליותרפיה).
אני אוהבת לעבוד עם טקסטים 'כבדים' שרוחשים הרבה דרמה מתחת, ולעבד אותם לבמה בשילוב בובות ודימויים ויזואליים שלא תמיד משקפים את הטקסט, אלא דווקא מראים רבדים נסתרים שבו, או מקימים לחיים מטאפורות וסמלים שהוא מביא. גם היחסים בין המפעיל לבובה מרתקים אותי, באופן שבו הם ממחישים היבטים של זמן והווייה נפרדים ומפוצלים. הבובה היא מדיום אל-אנושי ועל-אנושי, היא מביאה איכויות מטאפוריות ששחקן אנושי לעולם לא יוכל להביא. הבובה יכולה לעוף מרוב אושר, להתפוצץ מרוב כעס, שראשה ייפול מרוב צער פשוטו כמשמעו. ובאמצעות המטאפוריקה הזאת היא מבטאת את החווייה האנושית באופן הכי פיוטי וקרוב למציאות הרגשית שאני רואה נמצא.
ביצירותיי יש על פי רוב בובות בהפעלה גלויה, שמנהלות יחסים שונים ומורכבים עם המפעיל שלהן. זכיתי להופיע בפסטיבלים שונים לתיאטרון ובובת בארץ ובעולם, ולהיווכח שמדיית הבובות איננה מיועדת בעיקר לילדים אלא היא מאפשרת התמודדות ועיסוק עם נושאים שאינם חמודים בעליל- נושאים כמו מוות, אובדן, קנאה, כאב דימוי גוף ועוד.
בין יצירותיי:
"פרנהיים- דרמה אכזרית ומנומסת" , 99' , למבוגרים. שילוב של תיאטרון בובות וסטוריטלינג עפ"י סיפורו של ש"י עגנון. בהפקת תיאטרון הזירה הבינתחומית ,ירושלים.
"איך בטעות " 2001, לילדים. הצגת בובות ללא מילים המספרת על שלוש המצאות היסטוריות שקרו בטעות. קבוצת דדלוס: אלית ובר, אביטל דבורי ושרון מייבסקי. זכתה בפרסים שונים והופיעה בארץ ובעולם. בהפקת תיאטרון הקרון, ירושלים.
"אשת- דרמה אכזרית בעיבוד מעודן" 2002, למבוגרים. עיבוד לתיאטרון בובות ומחול עפ"י סיפור תמר ויהודה מספר בראשית. זכתה בפרסים והופיעה בארץ ובעולם .
"פרטים אישיים", 2005, –למבוגרים. בימוי ועיבוד לבובות ושחקנים עפ"י הספר "כל השמות" מאת ז'וזה סאראמגו. בהפקת קבוצת אתגר 2000.
"נמר חברבורות- קרקס בקצה בוגרשוב" , 2008, עיבוד לבמה בובות וקסמים של הסיפור נמר חברבורת מאת יעקב שבתאי. בהפקת קבוצת אתגר 2000
"דודי שמחה" , 2010, לילדים. עיבוד לבמה, בובות ותיאטרון פיסי עפ"י סיפוריו של ע. הלל. בשיתוף תיאטרון כפיים- אמיתי מילוא ויובל כהן. בהפקת תיאטרון המדיטק, חולון.
"פרנהיים" ,2012 , למבוגרים. בימוי, עיבוד וביצוע של תיאטרון חפצים וסטוריטלינג למבוגרים עפ"י סיפור קצר מאת ש"י עגנון.
"מעט מידי מעיל", 2014, לילדים. בימוי ועיבוד לתיאטרון חפצים, בובות ושמאטעס של הסיפור העממי על המעיל של סבא יוסף. יצירה משותפת עם "תיאטרון פשוט" ,ענת גייגר שבתאי.
"אלמלא" 2014, למבוגרים .בימוי ועיבוד לתיאטרון בובות, דימויים, אנימציה, ושחקנית יחידה של סיפור זיכרונות השואה של חווה ניסימוב עפ"י ספרה "ילדה משם". בהפקת רונה ספורטה.
"הרוקמת" – 2015, למבוגרים. עיבוד אינטימי למספרת ותיאטרון חפצים ודימויים, עפ"י סיפורה האמיתי של בריינה וייסברוד ומכונת הדפס הרקמה שלה. יצירה משותפת עם אורלי וייסברוד, תיאטרון בביט.
"הוא לא נמר" , 2016, בימוי ועיבוד לבמה של סיפור ילדים, בובות וקרקס. יצירה משותפת עם תיאטרון "הגברת" , אורנת למפרט ויונתן סולאנז'.
"אבא שלי ושני דגי זהב", 2017, עיבוד לתיאטרון חפצים ברחוב עפ"י סיפור של ניל גאימן. יצירה משותפת עם רותם גולדנברג.
"המסע אל האי אולי" 2018, לילדים. בימוי ועיבוד לבמה של ספרה של מרים ילן שטקליס, עם שחקניות ובובות. בשיתוף תיאטרון קטן- הילי יעקובי.
"המוזה של ביאליק" , 2019 לילדים ונוער. -בימוי ועיבוד לבמה לשחקנית יחידה , בובות בגדלים שונים ואנימציה של סיפור חייו של ביאליק לילדים. יצירה משותפת עם רזיה מזרחי.
"הדובי של פרד" 2021, לילדים ונוער. בימוי ועיבוד לבובות, וידאו ושחקן יחיד עפ"י הספר "הדובי של פרד" מאת איריס ארגמן.
הבובה היא מדיום אל-אנושי ועל-אנושי, היא מביאה איכויות מטאפוריות ששחקן אנושי לעולם לא יוכל להביא. הבובה יכולה לעוף מרוב אושר, להתפוצץ מרוב כעס, שראשה ייפול מרוב צער פשוטו כמשמעו. ובאמצעות המטאפוריקה הזאת היא מבטאת את החווייה האנושית באופן הכי פיוטי וקרוב למציאות הרגשית.
אלית ובר
אלית ובר
אלית ובר
אלית ובר
אלית ובר
אלית ובר
אלית ובר
אלית ובר
אלית ובר
אלית ובר
אלית ובר
אלית ובר
אחרי 50 שנה בהם העלתה אבק בבוידעם שכוח, מתעוררת לתחייה מכונת הדפסי רקמה עתיקה ומספרת את סיפור חייה של אישה אמיצה שחיה במאה הקודמת:
בריינה וייסברוד, שעלתה לפלשתינה השוממה אחרי שהתמודדה ושרדה מלחמת עולם וטרגדיה אישית. באמתחתה חלום חצי ממומש על תעשיית הרקמה ובליבה געגועים עזים למשפחתה ולעיירת הולדתה.
סיפורה האמיתי של בריינה מוגש ע"י אשתו של נינה, שבאמצעות מכונת הרקמה העתיקה, תיאטרון חפצים ואביזרי רקמה ותפירה מגוללת סיפור משפחתי מרגש של חלומות, אובדן ונחמה.
יצירה ועיבוד בימתי: אורלי וייסברוד ואלית ובר
בימוי : אלית ובר
עיצוב ובניית בובות וחפצים: אורלי וייסברוד
מוסיקה: רועי ירקוני
נמר קרקס זקן ועייף שגורש מן הקרקס, מוצא פתרון מבריק ונועז כיצד לא להיות רעב: הוא מתחזה לשטיח… נתלה על חבל הכביסה בחצר הארמון וכך נכנס אל ארמון המלך…
אבל שם הוא מגלה שאמנם יש שאריות של אוכל מהמסיבות הרבות שנערכות שם, אבל, הוא נאלץ לוותר על חיותו.
מנגד, הנסיך הצעיר מצופה גם הוא להיות לא-מי-שהוא-באמת אלא אמיץ… ובין השניים נרקמת ידידות (מבלי שהנסיך יידע בתחילה שזהו נמר אמיתי) אשר תוכל לגרום לכל אחד מהם לממש את עצמו, בדיוק בזמן.
הצגת תיאטרון לילדים ולכל המשפחה בשילוב אלמנטים קרקסיים בובות גוף מיוחדות וחפצים.
יצירה ועיבוד לבמה: אלית ובר, אורנת למפרט
בימוי: אלית ובר
בובות: לאוניד ואוקסנה אליסוב
כוריאוגרפיה: אנה וייסמן
מוסיקה: תומר ברוך
תפאורה ותלבושות: יערה צדוק
ייעוץ תנועתי: אור אבישי
יצירתה של הגר בן זקן עפ"י ספרה של שהם סמיט
שומיש, אחיין בדיוני של לאה גולדברג שואף לכתוב את סיפור חייה ויצירתה של דודתו, סופרת ומשוררת שהייתה לאגדה עוד בחייה, אך הוא צעיר, חסר ניסיון ומפקפק ביכולתיו.
איך מתחילים לספר סיפור? מה מספרים ועל מה מדלגים? האם מותר לגלות סודות?
שומיש מנסה לדלות מדודתו פרטים לסיפור, חי מחדש רגעים מחייה, מקבל עצות ספרותיות, מתווכח, ולא פעם חולק עליה. דרך כל אלה נרקמת ביניהם מערכת יחסים ייחודית שיש בה ממאפייני הורה-ילד, סופר-קורא, מורה-תלמיד, ושתי הדמויות – של שומיש ושל לאה גולדברג, מתעוררות לחיים על הבמה, ועמם חייה, אישיותה של לאה גולדברג, ויצירתה.
זוכת 4 פרסים בפסטיבל חיפה 2017 – פרס המחזה שוהם סמיט, פרס השחקן ,פרס השחקנית וציון לשבח לנגן האקורדיון.
בימוי, עריכה ודרמטורגיה: הגר בן-זקן
עיצוב חלל ודימויים ויזואליים: אלית ובר
מוזיקה: אלברטו שוורץ
תנועה: עומר שמר
תלבושות: תות הרבסט
תאורה: זיו וולושין
איורים מהספר: נטלי וקסמן-שנקר
עוזרת במאית: נועה בן-ארי
קרקס בקצה בוגרשוב
אל פלשתינה קשת היום, הנאיבית ושטופת החום של שנות ה30' מגיע הפליט מאירופה: פינק – טיפוס כריזמטי ופנטזיונר עם חזון בוער בעצמותיו: להקים קרקס בתל אביב.
פינק הוא קרקס בעצמו: צבעוני, קל דעת ומרחף, שופע הפתעות ופעלולים, צ'ארמר סדרתי, שסוחף אחריו בקלות עוד מאמינים ואהובות נרגשות. ניסיונותיו והסתבכויותיו מכמירי הלב, אינם יכולים למנוע את המפולת, אולם לא אדם כפינק יוותר…
עיבוד בימתי ויזואלי ומלא קסם והומור לסיפורו של יעקב שבתאי, המשלב 3 שחקנים עתירי יכולת וקואורדינציה , בובות ודימויים למבוגרים עם אלמנטים של קרקס וסלפסטיק, ומשתמש בשפתו המקורית של שבתאי מילה במילה.
בימוי, עיצוב ועיבוד לבמה: אלית ובר
עפ"י סיפורו של יעקב שבתאי.
שחקנים: יובל ברגר, אליענה שכטר ויואב יפת
בובות: אלית ובר, אייל כהן, שרה פלי
אביזרים: רומי קיסילוב ורותם כהן
תלבושות: אפרת ערבות.
מוסיקה מקורית: תמי ברק
תאורה: אסי גוטסמן
הפקה: תיאטרון אתגר
מה שווה יותר: אבא שקורא עיתון ולא מבחין בכלום או שני דגי זהב? או גיטרה חשמלית? או כדור בייסבול? או ארנב? או התקווה שמאחורי העיתון יש מישהו שיוכל לראות אותי…?
עיבוד בתיאטרון חפצים בסגנון אמריקנה לסיפור אבסורדי שאולי עשוי לקרות.
יצירה ועיבוד לבמה: אלית ובר ורותם גולדנברג
עפ"י ספרו של ניל גאימן
עיצוב ושיפצור חפצים: אלית ובר
מוסיקה מקורית: יונתן הררי
על הבמה: רותם גולדנברג
מסע בנבכי הזיכרון אל מה שיכול היה להיות, אל מה שלא יהיה
עפ"י הספר "ילדה משם" מאת חוה ניסימוב
מתוך ארון, שמסמל את נבכי הנפש יוצא מסע תודעתי של חוה הבוגרת אשר מתבוננת בחמלה ובכאב ברסיסי זיכרונותיה כילדה.
סיפור ילדותה וזכרונותיה מועלה על הבמה בשילוב של שחקנית יחידה, בובות, קטעי אנימציה וברקע קולה המוקלט של חוה כיום. שילוב אשר מנסה לאחד בחזרה את שברי נשמתה של ילדה בודדה המנסה למצוא אחיזה והיגיון בעולם המתמוטט סביבה.
ההצגה מיועדת לבני נוער ומבוגרים.
עיבוד לבמה ובימוי: אלית ובר
ליווי אמנותי והפקה: רונה ספורטה
עיצוב :יערה צדוק
ע.מעצבת: אלישיב וויס
בובות: שרה פלי
מוסיקה: רועי ירקוני
אנימציה: מורן סומר ומיכל אבולעפיה
עפ"י איורים של עפרה עמית.
תאורה: אסי גוטסמן
שירה: ג'ולייט שאלתיאל
על הבמה: רותם גולדנברג
"היודעים אתם מהו שמאן? שמאן הוא אדם שכל כפר משתוקק לו. הוא חכם וקשוב, הוא יודע את שפת הטבע והחיות, הוא מפציר בגשם ולוחש לאדמה. הוא רוקח שיקויי ריפוי ונוסך בלוחמים אומץ וגבורה. הוא מתחבר אל נשמת החיים. הוא מספר סיפורים…"
אולם השמאן חולה מאוד ורק לנער אחד הוא מרשה להכנס לאוהלו. שם, בליווי השמאן, הנער יותא לריקוד פלאי אל תוך נשמת בעלי החיים ומקבל מהם תבונה ואומץ. בין מציאות וכישוף, בין ריקוד וקול, בין חיה ואדם, בין גוף ובובה- הוא מגלה את סוד החיים.
מחזה, בימוי ותכנון בובות: אלית ובר
עיצוב בובות ותלבושות –יערה צדוק
כוריאוגרפיה: מאיה לוי
מוסיקה מקורית: רועי ירקוני
על הבמה: איציק גבאי, ג'ולייט שאלתיאל
עפ"י סיפוריו של ע. הלל
בבניין שברחוב שמגר 5 ידוע שהדוד שמחה הוא דוד שכל ילד היה רוצה: תמיד להוט לשחק, מלא הפתעות וקונצים, ולעולם לא כועס או מצוברח. ביום שבו הוריו של קטנצ'יק לא בבית , הדוד שמחה הוא פיתרון מושלם ליום שכולו כיף. כששמחה מרגיש שהוא חייב לעוף, פשוט חייב , לקטנצ'יק יש רעיון גאוני, אבל האם הוא באמת אפשרי?
הצגה על חלומות, כנפיים ודוד אחד – שאין כמעט לאף אחד.
יצירתם של אלית ובר, יובל כהן ואמיתי מילוא
בימוי, עיבוד ועיצוב: אלית ובר
מוסיקה מקורית : רועי ירקוני
בניית בובת ילד: שרה פלי
תאורה: דולב ציגל
שחקנים: יובל כהן, אמיתי מילוא
קבוצת דדלוס
איך בטעות התגלתה האש, מה יועיל שבר זכוכית לעינים צולעות ואילו חלומות נרקמו לכדי כדור פורח? במעבדה של סקרנות אנושית נפרשות עלילות של קסם ודמיון על התגליות שבמקרה קרו ונשארו ועל האנשים שחלמו אותן.
ההצגה עלתה בבכורה בפסטיבל הילדים בחיפה 2001, וקטפה את המקום הראשון. מאז הופיעה בעשרות פסטיבלים בארץ ובחו"ל.
רעיון ועיצוב חלל ובובות: אלית ובר
בימוי: אלית ובר ואביטל דבורי
עיבוד לבמה וביצוע: אביטל דבורי, שרון מייבסקי ואלית ובר
פסקול מקורי: עדי כהן
עיצוב תאורה: אסי גוטסמן
בניית בובות: אירנה ליצקי
בניית תפאורה: יובל קדם "גלילאו"
גבר, אשה וחמש בובות מגוללים את סיפורם המקראי של שלושה אחים: ער ,אונן ושלה, אביהם יהודה והאשה העוברת ביניהם, תמר.
ההצגה מבוססת על פרק ל"ח מספר בראשית, ומביאה סיפור נוגע ללב, בו אין "טובים ורעים", אלא אנשים רגילים אשר הנסיבות הביאו אותם לקחת את גורלם בידיהם ולפרוץ את חוקי החברה החונקים את חייהם. מצד אחד, אב אשר נאלץ לקבור את בניו בזה אחר זה בעטייה של אשה שהוא חושב אותה לקטלנית, ומצד שני אשה המגלה בעל כורחה תושייה ועצמאות ונעשית לאם חד הורית הראשונה בתנ"ך . מהתרמית הזו ייולד עשר דורות אחר כך דוד המלך.
מופע המשלב מחול ותיאטרון בובות אשר יש בו שימוש מועט ביותר בטקסט.
ההצגה זכתה בציון לשבח על בימוי בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר 2002.
יצירה בימתית, בימוי ועיצוב חלל ובובות: אלית ובר.
מוסיקה מקורית: ברי סחרוף.
תאורה: אסי גוטסמן.
על הבמה: רננה רז, יובל פינגרמן.
פרנהיים חוזר מהמלחמה והשבי מאוחר מידי, רק כדי לגלות שהעולם שהשאיר מאחוריו השתנה והתנפץ לרסיסים. ביתו נעול וריק, בנו חלה ומת, ואשתו – היא כבר לגמרי במקום אחר…
על במה שחורה ואינטימית, באמצעות שתי בובות אימום ושתי דלתות עץ ניידות, מעבירים שחקנית-מספרת ושחקן-מפעיל בובות סיפור מרגש של שיבה מאוחרת, אובדן וחוסר אונים.
פאזל ייחודי ומעודן המציע פרשנות ויזואלית מרתקת לסיפור, בביצוע מדוייק ומוקפד, ותוך נאמנות לשפה העגנונית מילה במילה.
ההצגה הועלתה לראשונה בפסטיבל "תיאטרונטו דו-אמן" 99 ' וזכתה במקום הראשון.מאז הופיעה בפסטיבלים בארץ ובאירופה: סלובניה, קרואטיה, רוסיה ויפן.
רעיון, עיבוד לבמה ועיצוב חלל ובובות: אלית ובר
בימוי: מאשה נמירובסקי, אלית ובר
עיצוב פסקול: איל סלע
עיצוב תאורה: אורי רובינשטיין
על הבמה: אליענה שכטר, עופר עמרם
במהי מטאפורה חזותית?
תיאור: בסדנא נעסוק במהי מטאפורה חזותית? כיצד נוצרת? מה הבונוסים שהיא מביאה? הסדנא יכולה לעסוק רק בתיאטרון בובות , או חפצים, או דימויים חזותיים בכלל. (אלו 3סדנאות שונות). הסדנא כוללת עבודה חווייתית ומעשית של התלמידים.
צפייה במופע "פרנהיים" (בגרסה המוקלטת- מצורף קישור למופע באורך מלא) + סדנה.
מחיר: 1,100 ש"ח.
מהי מטאפורה חזותית?
בסדנא נבחן מהי מטאפורה חזותית? כיצד היא נוצרת? ונבין מה היתרונות של מטאפורה כזו. את השאלות הללו ניתן לבחון באמצעות תיאטרון בובות, תיאטרון חפצים או באמצעות דימויים חזותיים שונים אחרים. לקראת הסדנא נחליט ביחד במה להתמקד. הסדנא כוללת עבודה חווייתית ומעשית של התלמידים.
צפייה מקוונת במופע "אלמלא" באורך מלא (מצורף קישור) + סדנא.
אפשרות לשיחה עם ניצולת השואה שעל סיפורה ההצגה מבוססת.
ברוכות וברוכים הבאים.ות לאתר החדש של אי״ב!
"*" אינדוקטור שדות חובה
איב, אי״ב EVE – ארגון
יוצרים עצמאים
בתאטרון ואמנות המופע
ע״ר 580549962
פיתוח: מילילנד / ניהול הפרויקט: נתן סקופ