fake תנכי כהשראה ליצירה תיאטרונית



תיקונצ'יק: 10 דק'
שעה: 21:50

השקרים שאנחנו ניזונים מהם בתפיסת העולם שלנו, איך הם נולדים, איך מתחזקים אותם?

מה המניע לfake? כמובן שהתשובה הראשונה היא כח, ובכל זאת, איך זה קורה, הרי לא נולדים עם זה, אז איך נוצרת השחתה? חיפוש תקדים הסטורי כהשראה .. המקור התנ"כי – קריאה משותפת בפרקים כב-כג בספר מלכים ב'

 שפן בן אציליהו סופר המלך, המליך את הילד יאשיהו, אחרי שאביו הצעיר מאד, נרצח. הוא הוביל רפורמה דתית מחמירה ואלימה, ואפילו המציא ספר תורה (ספר "דברים") לחיזוק הרפורמה שלו. מחקרים מוכיחים שספר התורה שנמצא בבית המקדש, הוא בעצם זיוף, במובן הזה שהוא לא עתיק, אלא נכתב באותם הימים בהם הוא נמצא. הספר הזה מסייע לשכנע את המלך בפולחן הנכון, ובעקבותיו כל העם ביהודה מאמין וחוגג ביחד את חג הפסח. יאשיהו, המלך הצעיר בעצמו, נרצח על ידי מלך מצריים.

הסיפור המורכב והלא שלם הזה מעורר שאלות, ובתוך החורים האלה אנחנו, היוצרים מתחילים לחיות, לחפש את המניעים האפלים, לאתר את הדרך של ההשחתה שמביאה לשקר ציבורי. אז מה בסיפור הזה שובה את לב היוצר/ היוצרת? למה זה קשה לנו לדעת שמשקרים לנו? הדרך מהמיתוס התנ"כי אל היצירה התיאטרונית.

אלמה וייך חושן מחזאית ובימאית ומורה לתיאטרון. בעברה עבדה כעורכת דין עד שהחליטה לשנות כיוון. ספר פרוזה פרי עטה, "כף רגלו של הסוס" יצא בהוצאת כינרת זמורה דותן, ובין המחזות שכתבה וביימה "תג מחיר", "על הבגידה", "השליח" , "פדרה שלי". ביימה ועיבדה ספרים ומחזות נוספים, כדוגמת "חופש מוחלט" מאת פבלו קאצ'ז'יאן ביחד עם נוגה אפרת, "אדמה דקה" מאת יהושע סובול, "בוקר טוב מר היימר" מאת אמנון שמוש, "למה רק כבשים" הצגת ילדים בתיאטרון אורנה פורת, על פי ספר מאת אלינוער קלר.